Utusan Borneo (Sabah)

Polis AS didakwa pukul anggota polis menyamar ketika protes

-

CHICAGO: Beberapa anggota polis di bandar St Louis di AS telah didakwa kelmarin kerana memukul secara tidak sah seorang anggota polis menyamar sebagai seorang penunjuk perasaan dan kemudian cuba untuk menutupi tindakan mereka.

Dakwaan berpunca dari satu respons polis yang dikritik secara meluas terhadap bantahan jalanan pada 2017 di bandar Midwestern ketika polis telah dituduh menggunaka­n kekerasan.

Pihak berkuasa persekutua­n sedang menyiasat cara polis menangani bantahan.

Anggota polis Dustin Boone, Randy Hays dan Christophe­r Myers telah dituduh sebagai menjatuhka­n seorang anggota polis menyamar yang sedang mengawasi penunjuk perasaan, dan kemudian menendang serta memukul pegawai tersebut dengan belantan polis.

Seorang anggota polis keempat, Bailey Colletta, telah dituduh sebagai berbohong kepada juri agung persekutua­n semasa siasatanny­a bagi kejadian tersebut.

Anggota polis yang menyamar, tidak dinyatakan namanya, telah dikatakan sebagai veteran 22 tahun dalam pasukan polis St Louis.

Bantahan telah dilakukan bagi membantah pembebasan bekas anggota polis Jason Stockley dalam kejadian menembak mati Anthony Lamar Smith. Kes tersebut, melibatkan seorang anggota polis kulit putih dan seorang mangsa kulit hitam, merupakan salah satu dari banyak yang berlaku di sekitar negara ini mana mencetuska­n tunjuk perasaan umum, pembentuka­n reformasi dan membawa kepada pergerakan Black Lives Matter.

Empat anggota polis yang dituduh telah dibuang kerja tanpa gaji, menurut pihak bandar.

“Dalam beberapa keadaan, beberapa anggota polis telah bersikap di luar profesiona­lisme mereka yang dikehendak­i untuk bekerja dalam Jabatan Polis kami,” Pengarah Keselamata­n Awam St Louis Jimmie Edwards berkata dalam satu kenyataan.

“Saya percaya empat anggota tersebut...sebagai orang luar dan bahawa dakwaan yang dilakukan terhadap mereka adalah terasing dan tiada kaitan dengan Jabatan Polis kita.”

Namun American Civil Liberties Union menyatakan pertuduhan mendedahka­n satu budaya bagi sikap di luar perlembaga­an dalam pasukan polis St Louis.

“Ketika anggota polis ini dituduh bagi pencabulan secara tidak dibenarkan terhadap seorang anggota polis menyamar,” menurut Tony Rothert dari ACLU, “masih terdapat tiada akauntabil­iti sebenar bagi...anggota polis yang terlibat dalam kelakuan yang sama terhadap penunjuk perasaan.”

Empat anggota polis itu berdepan beberapa dakwaan feloni, termasuk pelanggara­n hak perlembaga­an dan menghalang keadilan. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia