Utusan Borneo (Sabah)

Hasil tangkapan ahli PNK Sebuyau terus kepada pengguna

-

KUCHING: Persatuan Nelayan Kawasan (PNK) Sebuyau disaran supaya memperkuku­hkan pasaran ikan dengan memasarkan hasil tangkapan ahli terus kepada pengguna.

Menteri Muda Jalan Pesisir Datuk Julaihi Narawi berkata, dengan harga kompetitif dan ikan yang segar, ia sudah pasti membawa faedah secara langsung kepada nelayan dan persatuan.

“Maknanya, mereka tidak lagi bergantung kepada orang tengah untuk memasarkan hasil laut yang ditangkap, sebaliknya mula menjual dan memasarkan­nya sendiri.

“Usaha ini sudah pasti akan dapat meningkatk­an pendapatan segenap lapisan golongan nelayan terutama ahli PNK Sebuyau,” katanya pada majlis penyampaia­n cek geran projek kecil luar bandar (MRP) di pejabat beliau di sini baru-baru ini.

Julaihi yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sebuyau turut menggesa PNK terbabit untuk bersedia merebut peluang perniagaan apabil siapnya jalan pesisir khususnya pembinaan jambatan di laluan pesisir pantai, termasuk Jambatan Batang Lupar.

“Apatah lagi Sebuyau merupakan salah sebuah pekan dan perkampung­an yang terletak di laluan pesisir pantai, maka saya fikir adalah baik untuk mereka mengambil peluang sebegini,” ujarnya.

Katanya, ini selaras dengan perancanga­n kerajaan Sarawak untuk melengkap,membina jaringan terputus termasuk pembinaan jambatan-jambatan dan seterusnya menaik taraf serta memperkuat­kan struktur jalan pesisir supaya boleh diguna oleh semua jenis kenderaan, tambah beliau.

Sementara itu, Julaihi menasihati rakyat terutama penduduk kawasan Sebuyau untuk samasama mempertaha­nkan kerajaan Gabungan Parti Sarawak (GPS) pimpinan Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia