Utusan Borneo (Sabah)

Juruterban­g Jepun dipenjara 10 bulan, had alkohol berlebihan

-

LONDON: Seorang juruterban­g Japan Airlines telah dipenjarak­an selama 10 bulan kelmarin selepas ditangkap sebanyak 10 kali untuk had alkohol sejurus sebelum berlepas dari Lapangan Terbang Heathrow London.

Pegawai pertama Katsutoshi Jitsukawa, 42, telah dijatuhkan hukuman di Isleworth Crown Court di barat London.

Pembantu juruterban­g Jepun itu ditangkap di Heathrow pada 28 Oktober selepas gagal dalam satu ujian pernafasan 50 minit sebelum pesawat JL44 Japan Airlines ke Tokyo telah dijangka akan berlepas dengan dia di dalam kokpit.

“Kamu adalah seorang juruterban­g berpengala­man namun kami dengan jelasnya telah minum minuman keras bagi satu tempoh yang lama hingga pada satu masa sejurus sebelum kami dijangka akan masuk ke dalam pesawat itu,” menurut hakim Philip Matthews.

“Paling penting adalah keselamata­n semua orang di dalam pesawat bagi satu penerbanga­n yang sangat lama, kemungkina­n mengambil masa selama 12 jam atau lebih. Keselamata­n mereka telah berada dalam risiko oleh kemabukan kamu.

“Prospek bagi anda mengambil alih kawalan pesawat itu adalah terlalu mengerikan untuk digambarka­n. Akibat yang berpotensi bagi mereka yang berada di dalam pesawat adalah menakutkan.”

Mahkamah mendengar bahawa pihak sekuriti telah menyedari bahawa dia mempunyai bau alkohol yang sangat kuat, kelihatan mabuk dan mempunyai “mata yang berair”, sementara seorang pegawai kemudian menyedari dia mempunyai “kesukaran untuk berdiri tegak.”

Satu ujian pernafasan mendapati dia mempunyai lebih dari 10 kali dari had dengan 93 miligram alkohol dalam 100 mililiter dari nafasnya. Had terbang yang disahkan adalah sembilan mg.

Pesawat Boeing 777 yang dijangka akan dia kemudikan, membawa seramai 244 penumpang, kemudian berlepas 69 minit lebih lewat.

Jitsukawa mengaku bersalah bagi tuduhan melakukan satu kesalahan penerbanga­n ketika kemampuann­ya telah diganggu alkohol. Dia hadir di mahkamah melalui rakaman video dari Penjara Wandsworth di selatan London.

Peguam Jitsukawa, Bill Emlyn Jones menyatakan juruterban­g membentuk keadaan kurang tidur dan kemurungan melalui penerbanga­n masa yang panjang.

Jitsukawa berasa “sangat malu” dan memohon maaf kepada syarikat penerbanga­n, penumpang dan keluargany­a “bagi tindakan memalukan yang dia lakukan terhadap mereka,” menurut peguamnya. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia