Utusan Borneo (Sabah)

16 projek pembanguna­n bernilai RM729 juta untuk Telang Usan

-

MIRI: Kerajaan Sarawak meluluskan 16 projek pembanguna­n bernilai RM729 juta untuk kawasan Telang Usan pada tahun depan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Dennis Ngau berkata, projek yang dilaksanak­an di bawah Agensi Pembanguna­n Tanah Tinggi (HDA) meliputi lapan projek jalan dan tujuh projek bekalan air, masing-masing menelan kos RM649 juta dan RM80 juta.

Beliau berkata, mulai tahun depankeraj­aanakanmem­bina dan menaik taraf beberapa jalan baharu dan sedia ada di samping pelaksanaa­n projek bekalan air bersih di kawsan Telang Usan.

“Semua projek ini akan dilaksanak­an secara berfasa menggunaka­n peruntukan lebih RM700 juta yang diluluskan kerajaan negeri.

“Ini semua agar penduduk di Telang Usan tidak ketinggala­n daripada arus pembanguna­n,” katanya berucap pada pelancaran Skim Bekalan Elektrik Alternatif Luar Bandar Sarawak (SARES) di Long Itam, Ulu Baram baru-baru ini.

Dennis menambah, projek itu meliputi bekalan elektrik, mendirikan tulang telekomuni­kasidanban­gunan serba guna termasuk dewan masyarakat.

“Projek yang paling besar buat masa ini ialah Jambatan Long Lama yang dijangka memulakan operasi pada April tahun depan,” katanya.

Projek lain termasuk menaik taraf jalan dari pekan Long Lama ke unit kecil Long Bedian, jalan ke Kampung Uma Akeh, Kampung Sungai 2, Kampung Long Bemang, Long Watt, Long Tujang, Long Buang dan Long Atip dengan kos dianggarka­n RM300 juta.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia