Utusan Borneo (Sabah)

Pelajar Australia ketuai protes pembinaan lombong arang batu

-

SYDNEY: Pelajar sekolah Australia telah mengetuai ribuan penunjuk perasaan di seluruh negara semalam menyeru bagi satu penamatan kepada rancangan oleh firma perlombong­an India Adani untuk membina sebuah lombong arang batu yang kontrovers­i di wilayah timur laut negara.

Beberapa rali di sekitar bandar-bandar utama selepas satu bantahan pada bulan lepas yang melihat ribuan pelajar Australia membantah Perdana Menteri Scott Morrison dan tidak mengikuti persekolah­an untuk menuntut kerajaan mengambil tindakan bagi perubahan iklim.

Pelajar sekolah telah menjemput golongan dewasa bersama dalam acara semalam, membantu untuk menambahka­n bilangan peserta.

“Kami akan bangkit untuk menyatakan bahawa pemimpin kami terlalu takut untuk menyatakan­nya sendiri,” pelajar berusia 14 tahun Jean Hinchcliff­e memberitah­u penunjuk perasaan yang lain.

“Kami adalah orang yang telah berjuang dan terus berjuang bagi satu masa depan yang lebih jelas bukan sahaja untuk kami sendiri, namun untuk anak-anak kami dan cucu-cicit kami, serta semua generasi akan datang,” tambah beliau dengan tepukan gemuruh.

Firma perlombong­an India Adani berjanji pada bulan lepas akan mendesak meneruskan dengan pembinaan sebuah lombong arang kontrovers­i di wilayah Queensland, walaupun projek itu mungkin bermula semula secara dramatik dari rancangan sebelum itu.

Kerja-kerja di lombong Carmichael akan dilakukan dalam masa beberapa minggu.

Penunjuk perasaan menyeru kepada keduadua pihak kerajaan dan penentang akan melakukan satu penghentia­n terhadap projek.

“Pemimpin Australia perlu untuk mula bertindak,” Sammy.

Lightfoot berusia 12 tahun memberitah­u AFP.

Perdana menteri pada bulan lepas menyatakan “kanak-kanak seharusnya pergi ke sekolah” ketika ditanya mengenai kanakkanak yang ponteng sehari persekolah­an untuk protes tersebut.

Pelajar semalam telah menekan perdana menteri dengan kreatif, yang dikenali dengan nama gelaran ScoMo, mengambil swafoto dengan boneka gergasi ScoMo, membawa satu kad gred sekolah bagi sains iklim berlabel ‘FAIL’ dengan tulisan dakwat merah.— AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia