Utusan Borneo (Sabah)

Ketua Menteri saran petani cuba tanam buah-buahan import

Cuba menanam buah-buahan import

-

KUNDASANG : Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal menyeru para petani di daerah ini agar mempelbaga­ikan hasil pertanian setempat dengan mencuba menanam buahbuahan import.

Beliau berkata, perlunya penambahba­ikan dan peningkata­n kualiti ke arah meningkatk­an pengeluara­n hasil pertanian supaya dapat dijual bukan sahaja di pasaran tempatan malah ke luar negara.

“Kerajaan melalui Jabatan

“Kerajaan melalui Jabatan Pertanian akan membantu untuk membuat kajian ke arah peningkata­n produk-produk yang bermutu dan mempelbaga­ikan produk berasaskan hasil pertanian.kerajaan juga akan memberikan bantuan kepada para petani yang sewajarnya selain membantu dalam mempromosi­kan ” hasil-hasil pertanian

DATUK SERI MOHD. SHAFIE APDAL Ketua Menteri

Pertanian akan membantu untuk membuat kajian ke arah peningkata­n produkprod­uk yang bermutu dan mempelbaga­ikan produk berasaskan hasil pertanian.

“Di samping itu, kerajaan juga akan memberikan bantuan kepada para petani yang sewajarnya selain membantu dalam mempromosi­kan hasil-hasil pertanian,” katanya semasa berucap sempena Majlis Perasmian Pesta Kubis 2018 di sini, pada Jumaat.

Pada majlis itu, Shafie turut mengumumka­n kelulusan peruntukan RM2 juta bagi pembesaran Dewan Mini Kundasang.

Turut hadir Menteri Pembanguna­n Infrastruk­tur Datuk Peter Anthony, Menteri Pertanian dan Industri Makanan Datuk Junz Wong, Menteri Pembanguna­n Luar Bandar Datuk Ewon Benedick, Ahli Parlimen Ranau Jonathan Yasin, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Paginatan Datuk Abdin Madingkir dan Pegawai Daerah Ranau Faimin Kamin.Penerangan.

 ??  ?? PENYAMPAIA­N Kinsoi. Anugerah Ibu Peladang kepada Rupiah
PENYAMPAIA­N Kinsoi. Anugerah Ibu Peladang kepada Rupiah
 ??  ?? (gambar kiri) SHAFIE berkata sesuatu kepada salah seorang pengusaha kebun sayur di Kundasang yang mengambil bahagian dalam pameran hasil-hasil pertanian sayur-sayuran.
(gambar kiri) SHAFIE berkata sesuatu kepada salah seorang pengusaha kebun sayur di Kundasang yang mengambil bahagian dalam pameran hasil-hasil pertanian sayur-sayuran.
 ??  ?? (gambar atas) SHAFIE merakamkan gambar bersama para penerima anugerah Pesta Kubis 2018.
(gambar atas) SHAFIE merakamkan gambar bersama para penerima anugerah Pesta Kubis 2018.
 ??  ?? SHAFIE menyempurn­akan gimik perasmian.
SHAFIE menyempurn­akan gimik perasmian.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia