Utusan Borneo (Sabah)

Ceritera Seorang Ustaz Menjelang Detik

12 Rabiulawal

- Karya MADINE MAJID

HIDUP adalah perjuangan, hidup adalah pengorbana­n, hidup adalah ikhtiar, usaha, doa. Allah Subhanahu Wata’ala tidak akan merubah nasib sesuatu kaum melainkan suatu kaum itu merubah nasibnya sendiri.

Hidup mempunyai cita-cita atau hidup itu ialah cita-cita . Cita-citalah yang menjadikan manusia berjuang mencapai yang lebih sempurna. Manusia tidak pernah puas dan bersyukur dengan apa yang telah dimiliki. Manusia bercita-cita tinggi mencapai sesuatu yang lebih baik kerana manusia adalah makhluk yang diciptakan Allah Subhanahu Wata’ala.

Menulis adalah cara untuk memperinga­tkan diri sendiri dan semoga menginspir­asi orang lain. Sedar atau tidak dengan menulis sebuah kisah sebut saja sebuah cerpen kita bisa mempengaru­hi cara berfikir orang lain menjadi lebih baik atau sebaliknya jika saat kita akan menulis fikirkan dahulu pesan apa yang akan kita sampaikan melalui goresan kita.

Bukan hanya sekadar meluahkan perasaan emosi, marah kecewa, hampa, gelisah, putus asa, ekspresi atau intuisi tetapi lebih daripada itu kita bisa mengubah persepsi itulah kekuatan kita.

Sekelumit kisah seorang lelaki tua yang miskin dan sebatang kara tinggal di Kota Kosmopolit­an yang kerjanya hanya sebagai pedagang sayur di tepi jalan berdekatan Pasar Besar kota ini. Saban hari pada setiap pagi lelaki tua setelah selesai Solat Subuh di masjid kota ini langsung menuju ke pasar memajak sayursayur­an untuk dijual di tepi pasar besar kota ini.

Lelaki tua ini berjualan sematamata meneruskan kelangsung­an hidup hanya sekadar untuk mencari sesuap nasi kais pagi makan pagi, kais petang makan petang, ya namanya sebatang kara tidak memiliki isteri dan anak-anak istilah yang sering kita dengar setiap kali filem Melayu lama Almarhum Tan Sri P. Ramlee ‘Bujang Lapok’.

Lelaki tua ini sering kelihatan setiap kali bila tiba Solat Zohor pasti akan solat berjemaah di Masjid Jamek Kota ini.

Istimewany­a lelaki tua setiap kali selesai Solat Zohor berjemaah pasti akan mengutip sampah satu persatu sembari matahari terik memancar tubuh pasti panas sekali namun ditekuni juga mengutip sampahsamp­ah di Masjid Jamek Kota ini. Uniknya lelaki tua ini setiap satu sampah diselangi dengan selawat ke atas Rasulullah.

Bayangkan seandainya bekas gula-gula ada seratus keping pasti selawatnya juga seratus kali. Itupun belum dihitung sampah-sampah lain seperti puntungan rokok, cebisan kertas dan sebagainya. Kendati inilah keikhlasan yang tulus ikhlas seorang lelaki tua di Masjid Jamek Kota ini dalam rangka mengabdi diri untuk berkhidmat kerana mencari ‘Mardhatill­ah’ (keredhaan Allah).

Jemaah Masjid Jamek yang biasa solat di masjid ini cukup kenal lelaki tua ini beliau seorang yang pemalu dan pendiam atau minder.Pernah suatu hari selepas Solat Zohor para pemuda berinisiat­if membersihk­an halaman masjid kerana terharu hiba dan sedih disaat panas terik lelaki tua itu kebiasaann­ya mengutip sampah sampah itu satu persatu bukan guna penyapu sebelum lelaki tua itu turun dari masjid.

Di saat lelaki tua itu turun melihat halaman masjid bersih, lelaki tua itu menjerit-jerit dan mengatakan mengapa orang begitu tega tidak membiarkan saya membersihk­an halaman masjid kata lelaki tua dengan nada sedih.

Orang-orang merasa terkejut mengapa lelaki tua ini tidak suka orang lain membersihk­an halaman masjid? Ketika ditanya lelaki tua ini terdiam dan tidak menjawab.

Akhirnya Pak Imam Masjid Jamek kota ini bertanya langsung pada lelaki tua itu, lelaki tua berkata, “Bolehkah Pak Imam menyimpan amanah dan rahsia ini bila saya menceritak­an tentang hal diri saya ini?”

Pak Imam pun langsung menjawab, “Saya akan pegang amanah dan rahsia ini Insya Allah.”

Lelaki tua ini menarik nafas sedalam-dalamnya kelihatan anak matanya mengalir air mata sedih dan sembari berkata, “Pak Imam begini ceritanya, saya ini orangnya bodoh, banyak melakukan maksiat, banyak dosa saya lakukan disaat usia muda, saya banyak melakukan kesalahan pada Allah Subhanahu Wata’ala jika dihitung satu persatu kesalahan dan dosa tidak mungkinlah saya masuk syurga melihat berapa besar kesalahan dan dosa yang saya lakukan.”

“Akan tetapi saya percaya dan yakin Pak Imam bahawa syafaat Rasulullah Muhammad Shallallah­u Alaihi Wassallam dapat menolong dan menyelamat­kan saya sebab itulah saya pungut dan kutip sampah satu persatu setiap satu sampah saya bacakan selawat ke atas junjungan Nabi Muhammad Shallallah­u Alaihi Wassallam dapat menolong dan menyelamat­kan saya kata lelaki tua itu.tambahnya lagi sebab itulah saya pungut dan kutip satu persatu, setiap sampah saya bacakan selawat ke atas Junjungan Nabi Muhammad Shallallah­u Alaihi Wassallam, besok di akhirat kelak agar sampah-sampah itu menjadi saksi bahawa saya ini mencintai Nabi Muhammad.”

Pak Imam pun menjawab, “Sebesar apapun dosa kita atau sebesar Lautan Hindi seandainya kita insaf di atas kesalahan dan dosa kita lantas kita menginsafi­nya dengan ketulusan hati nurani yang tulus dengan sebenar-benar Taubatan Nasuha, Insya Allah dosa akan diampunkan oleh Allah Subhanahu Wata’ala Yang Maha Pengampun.”

Pak Imam menjemput, “Jangan lupa malam ini ada acara 12 Rabiulawal Menjelang Lagi sempena memperinga­ti kelahiran Nabi Muhammad Shallallah­u Alaihi Wassallam lahir ke dunia. Yang lebih utama mendengar ceramah agama yang akan disampaika­n oleh penceramah terkenal Pak Kiyai Dai Berjuta Umat yang didatangka­n khas dari tanah seberang.”

Lelaki tua itu menjawab,“Insya Allah akan saya sempatkan diri untuk hadir acara malam ini.”

“Assalamual­aikum,” Pak Imam memberi salam kepada lelaki tua sambil berjabat tangan lantas melangkahk­an kaki keluar dari masjid untuk kembali ke rumah atas urusan keluarga . Lelaki tua itupun menjawab, “Waalaikum salam.”

Waktu berjalan begitu pantas kini tiba masanya untuk Solat Maghrib berjemaah di Masjid Jamek Kota ini. Penduduk kota ini berpusu-pusu berbaris di saf yang telah disediakan. Suara riuh rendah kanak-kanak masih kecil tidak mengerti apa-apa sudah dibiasakan untuk melangkah kaki ke masjid kerana bila dewasa kelak hatinya telah terpaut di masjid untuk beribadah mengabdi tunduk sujud di hadapan Allah SWT. Jangan sampai terjadi kelak bila dewasa anak-anak ini sudah melupakan masjid sebagai ‘Central Of Gravity’ segala bentuk ibadah khasnya solat lima waktu dan ibadah-ibadah sunat yang lain.

Lelaki tua itu mengambil tempat di saf pojok belakang sekali untuk melaksanak­an solat berjemaah dipimpin oleh Pak imam Masjid Jamek Kota ini. Setelah selesai Solat Maghrib berjemaah, masing-masing mengambil tempat untuk mendengar ceramah yang akan disampaika­n pak kiyai ustaz dari tanah seberang. Assalamual­aikum Warahmatul­lahi wabarakatu­h Alhamdulil­llahil lazi arsala rasulahu bil huda wadinul haqq liyuzzirah­u aladdini kulli wakafabill­ahi syahida. Allahumma Sholli ala muhammad Waala ali sayyyidina muhammad lanabiyya ba’da. Di kesempatan ini mari kita memperbany­akkan salam dan salawat ke atas Junjungan Nabi Besar Muhammad Shallallhu Alaihi Wassalam. Alhamdulil­lah kita dapat bersama-sama untuk memperinga­ti kisah detik-detik kelahiran Nabi Muhammmad Shallallah­u Alaihi Wassallam tanggal 1 sampai tanggal 12 Rabiulawal. Berkatalah Al-Wa kisah detik-detik kelahirann­ya Nabi Muhammad Shallalhu Alaihi Wassallam.

Malam Pertama Rabiulawal

Allah SWT melimpahka­n segala kedamaian dan ketenteram­an yang luar biasa sehingga Sayyidah Aminah merasakan ketenangan dan kesejukan jiwa yang belum pernah dirasakan sebelumnya.

Pada malam ke-2:

Datang seruan berita gembira kepada ibunda Nabi Muhammad SAW yang menyatakan dirinya akan mendapati anugerah yang luar biasa dari Allah SWT.

Pada malam ke-3:

Datang seruan memanggil: “Wahai Aminah sudah dekat saat engkau melahirkan Nabi yang agung dan mulia, Muhammad Rasulullah SAW yang senantiasa memuji dan bersyukur kepada Allah SWT.

Pada malam ke-4: Sayyidah Aminah mendengar seruan beraneka ragam tasbih para malaikat secara nyata dan jelas.

Pada malam ke-5:

Sayyidah Aminah mimpi bertemu dengan Nabi Allah Ibrahim as.

Pada malam ke-6:

Sayyidah Aminah melihat cahaya Nabi Muhammad SAW memenuhi alam semesta.

Pada malam ke-7:

Sayyidah Aminah melihat para malaikat silih berganti saling berdatanga­n mengunjung­i kediamanny­a membawa kabar gembira sehingga kebahagiaa­n dan kedamaian semakin memuncak.

Pada malam ke-8:

Sayyidah Aminah mendengar seruan memanggil dimana-mana, suara tersebut terdengar dengan jelas mengumanda­ngkan:

“Berbahagia­lah wahai seluruh penghuni alam semesta, telah dekat kelahiran Nabi agung, Kekasih Allah SWT Pencipta Alam Semesta.

Pada malam ke-9:

Allah SWT semakin mencurahka­n rahmat kasih sayang kepada Sayyidah Aminah sehingga tidak ada sedikitpun rasa sakit, sedih, susah, dalam jiwa Sayyidah Aminah.

Pada malam ke-10:

Sayyidah Aminah melihat tanah Tha’if dan Mina ikut bergembira menyambut akan kelahiran Nabi Muhammad SAW.

Pada malam ke-11:

Sayyidah Aminah melihat seluruh penghuni langit dan bumi ikut bersuka cita menyongson­g kelahiran Sayyidina Muhammad SAW.

Malam detik-detik kelahiran Nabi Muhammad SAW, tepat tanggal 12 Rabiulawal di sepertiga malam. Di malam ke-12 langit dalam keadaan cerah tanpa ada mendung sedikitpun. Saat itu Abdul Muthalib (kakek Nabi Muhammad SAW) sedang bermunajat kepada Allah SWT di sekitar Ka’bah. Sedangkan Aminah sendiri di rumah tanpa ada seorangpun yang menemaniny­a.

Tiba-tiba Aminah melihat tiang rumahnya terbelah dan perlahanla­han muncul 4 wanita yang sangat masing jelita, anggun dan cantik, diliputi dengan cahaya kemilau yang memancar serta semerbak harum memenuhi seluruh ruangan. Wanita pertama datang berkata: “Sungguh berbahagia­lah engkau wahai Aminah, sebentar lagi engkau akan melahirkan Nabi yang agung, junjungan semesta alam. Beliaulah Nabi Muhammad SAW. Kenalilah aku, bahwa aku adalah isteri Nabi Allah Adam as, ibunda seluruh ummat manusia, aku diperintah­akan Allah untuk menemanimu.

Kemudian datanglah wanita kedua yang menyampaia­kan kabar gembira:

“Aku adalah istri Nabi Allah Ibrahim as yang diperintah­kan Allah SWT untuk menemanimu.

Begitu pula menghampir­i wanita yang ketiga:

Aku adalah Asiyah binti Muzahim yang diperintah­kan Allah untuk menemanimu.

Datanglah wanita keempat: “Aku adalah Maryam, ibunda Isa as datang untuk menyambut kehadiran puteramu Muhammad Rasulullah.”

Sehingga semakin memuncak rasa kedamaian dan kebahagiaa­n ibunda Nabi Muhammad SAW yang tidak bisa terlukiska­n dengan kata-kata.

Keajaiban berikutnya Aminah melihat sekelompok demi sekelompok manusia bercahaya berdatanga­n silih berganti memasuki ruangannya dan mereka memanjatka­n puji-pujian kepada Allah SWT dengan berbagai macam bahasa yang berbeda.

Detik berikutnya Sayyidah Aminah melihat atap rumahnya terbuka dan terlihat oleh beliau bermacam-macam bintang di angkasa beterbanga­n yang sangat indah berkilau cahayanya.

Detik berikutnya Allah SWT memerintah­kan kepada Malaikat Ridhwan agar mengomando­kan seluruh bidadari syurga agar berdandan cantik dan rapi, memakai kain sutera dan segala macam bentuk perhiasan dengan bermahkota­n emas, intan permata yang bergemerla­pan, dan menebarkan wangi-wangian surga yang harum semerbak ke segala penjuru, lalu beribu-ribu bidadaribi­dadari itu dibawa ke alam dunia oleh Malaikat Ridhwan, terlihat wajah bidadari-bidadari itu gembira. Lalu Allah swt memanggil: “Yaa Jibril serukanlah kepada seluruh arwah para Nabi, para Rasul, para wali agar berkumpul, berbaris rapi, bahwa sesungguhn­ya KekasihKu cahaya di atas cahaya, agar disambut dengan baik dan suruhlah mereka menyambut kedatangan Nabi Muhammad SAW.

Yaa Jibril perintahka­nlah kepada Malaikat Malik agar menutup pintu-pintu neraka dan perintahka­n kepada Malaikat Ridhwan untuk membuka pintu-pintu surga dan bersolekla­h engkau dengan sebaikbaik­nya keindahan demi menyambut kekasih-Ku Nabi Muhammad SAW.

Yaa Jibril bawalah beribu ribu malaikat yang ada di langit, turunlah ke bumi, ketahuilah kekasih-Ku Muhammad SAW telah siap untuk dilahirkan dan sekarang tiba saatnya Nabi Akhiruzzam­an.”

Dan turunlah semua malaikat, maka penuhlah isi bumi ini dengan beribu ribu malaikat. Aminah melihat malaikat itupun berdatanga­n membawa kayu-kayu gahru yang wangi dan memenuhi seluruh jagat raya. Pada saat itu pula mereka semua berdzikir, bertasbih, bertahmid, dan pada saat itu pula datanglah burung putih yang berkilau cahayanya mendekati Aminah dan mengusapka­n sayapnya pada Aminah, maka pada saat itu pula lahirlah Nabi Muhammad SAW dan tidaklah Aminah melihat kecuali cahaya, tak lama kemudian terlihatla­h jari-jari Nabi Muhammad SAW bersujud kepada Allah.

Kegembiraa­n memancar dari setiap sudut alam raya, gemuruh

 ??  ?? Gambar Sekadar Hiasan
Gambar Sekadar Hiasan

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia