Utusan Borneo (Sabah)

Pemilik kelab malam dipenjara tujuh hari, denda RM10,000 kerana rasuah

-

JOHOR BAHRU: Mahkamah Sesyen di sini pada Isnin menjatuhi hukuman penjara tujuhharid­andendaRM1­0,000 ke atas seorang pemilik kelab malam yang mengaku bersalah atas pertuduhan memberi suapan kepada seorang anggota penguat kuasa Majlis Perbandara­n Kluang (MPK), Oktober lepas.

Hakim Ahmad Jailani Abdul Rahman turut memerintah­kan Tong Nye Lee , 55 menjalani hukuman penjara enam bulan sekiranya gagal membayar denda berkenaan.

Tong didakwa memberikan suapan RM500 di pejabat MPK dekat Kluang, kira-kira 3.15 petang, 16 Okt lepas sebagai dorongan agar tidak diambil tindakan undangunda­ng pada masa akan datang terhadap perniagaan kelab malamnya iaitu XY Village Enterprise di Jalan Intan 7/2, Taman Intan, Kluang yang didapati melanggar syarat lesen perniagaan.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 17(b) Akta Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 yang boleh dihukum di bawah Seksyen 24 akta sama iaitu dipenjara sehingga 20 tahun dan denda lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000, mana lebih tinggi.

Sementara itu di mahkamah sama, dua peniaga mengaku tidak bersalah atas pertuduhan memberi suapan masingmasi­ngRM5,100danRM2,080 kepada seorang anggota dan pegawai penguat kuasa di Muar dan Klang pada Julai dan September lepas.

Toh Jenn Shyang, 38, dituduh melakukan kesalahan itu di dalam sebuah gudang perniagaan miliknya di Kampung Kebun Sayur, Bakri, Muar, kira-kira 10.20 pagi, 6 Julai lepas manakala Tan Chau Chuan, 42, dituduh berbuat demikian di pejabat MPK, kira-kira 3.30 petang, 23 Sept lepas.

Toh didakwa memberikan suapan RM5,100 itu kepada seorang anggota penguat kuasa Kementeria­n Perdaganga­n Dalam Negeri Koperasi dan Kepengguna­an, Putrajaya, sebagai dorongan untuk tidak mengambil tindakan ke atas dirinya yang didapati melakukan kesalahan menyimpan atau memiliki barang kawalan berjadual iaitu baja tanpa lesen yang diluluskan di bawah Seksyen 20(1) Akta Kawalan Bekalan 1961.

Tan pula dia didakwa memberikan suapan RM2,080 tersebut kepada seorang pegawai penguat kuasa MPK sebagai dorongan supaya tidak mengambil tindakan ke atas kesalahan di bawah Seksyen 7(1) UndangUnda­ng Kecil (Mengkompau­n Kesalahan-Kesalahan )(Majlis Perbandara­n Kluang) Kerajaan Tempatan 1987 iaitu mempamerka­n iklan lori tanpa lesen.

Kedua-dua mereka turut didakwa mengikut Seksyen 17(b) Akta SPRM 2009 yang boleh dihukum di bawah Seksyen 24 Akta yang sama.Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia