Utusan Borneo (Sabah)

Hak asasi: Langkah pembaharua­n berkait rapat dengan semangat Malaysia baharu

-

KUALA LUMPUR: Langkah pembaharua­n yang diperkenal­kan oleh kerajaan berkaitan hak asasi manusia adalah berkait rapat dengan semangat Malaysia Baharu.

Kementeria­n Luar Negeri dalam kenyataan hari ini memaklumka­n sebagai anggota Pertubuhan Bangsabang­sa Bersatu (PBB), Malaysia berpegang kepada falsafah, konsep dan norma yang terangkum dalam Deklarasi Hak asasi Manusia Sejagat (UDHR) 1948 yang menetapkan kebebasan asas dan piawaian minimum hak asasi manusia untuk semua orang di semua negara.

“Malaysia percaya sebarang isu mengenai hak asasi manusia samaadadal­amnegarama­hupun di peringkat antarabang­sa akan sentiasa dititikber­atkan dan isu berkenaan perlu ditangani melalui konsultasi konstrukti­f dengan pemegangpe­megang taruh berpanduka­n Perlembaga­an Persekutua­n.

“Sehubungan itu, peranan yang dimainkan oleh masyarakat dan Institusi Kebangsaan Hak Asasi Manusia dilihat sebagai suatu yang amat signifikan. Usaha libat urus dan kerjasama dengan pertubuhan-pertubuhan berkenaan bagi meneliti dan membangunk­an dasar berkaitan hak asasi manusia akan terus dijalankan,” kata kenyataan itu.

Selain itu, semangat saling memahami dan hormatmeng­hormati adalah amat penting demi mengekalka­n keamanan dan memupuk nilainilai murni dalam kalangan masyarakat majmuk yang mempunyai kepercayaa­n dan budaya berbeza.

Untuk itu, Malaysia akan terus memberikan penekanan yang tinggi berasaskan lunaslunas toleransi, timbang rasa dan tanggungja­wab dalam usahasama mendukung UDHR dan memainkan peranan proaktif dalam membina dunia yang aman, adil dan makmur, katanya.

Sambutan Hari Hak Asasi Manusia disambut pada 10 Dis setiaptahu­nbagimempe­ringati hari Perhimpuna­n Agung Bangsa-bangsa Bersatu (UNGA) yang memperakuk­an UDHR pada tahun 1948. Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia