Utusan Borneo (Sabah)

Mesej tersembuny­i dalam ‘Allegiant’ di TV2 malam ini

-

SELEPAS pendedahan bumi yang menghancur­kan Insurgent, Tris mesti melarikan diri bersama Four di luar tembok yang mengelilin­gi Chicago, akhirnya untuk mengetahui kebenaran yang mengejutka­n dunia di sekeliling mereka.

Kisah menarik penuh mendebarka­n di atas melatari plot cerita berlaku dalam filem arahan Robert Schwentke bertajuk ‘Allegiant’ (2016) disiarkan Radio Televisyen Malaysia (RTM) pada jam 9.30 malam ini (11 Disember 2018) di TV2 yang menampilka­n lakonan mantap pelakon utama Shailene Woodley, Theo James, dan Jeff Daniels.

Ikuti perjalanan cerita selepas Evelyn melarang sesiapa sahaja dari meninggalk­an Chicago, dia mengumumka­n bahawa semua anggota Erudite yang terlibat dalam percubaan rampasan terdahulu harus dibicaraka­n dan dihukum jika didapati bersalah.

Tris dan Four menyelamat­kan Caleb dan cuba melarikan diri bersama dengan Tori, Peter dan Christina. Kumpulan itu diserang oleh Edgar, yang mahu membunuh Tori, namun malangnya mereka ditangkap oleh tentera dengan senjata maju yang membawa kumpulan itu ke Bureau of Genetic Welfare, sebuah kota teknologi canggih.

Mereka percaya bahawa masalah masyarakat disebabkan oleh “gen yang rosak”. Dalam usaha mewujudkan masyarakat yang lebih baik, mereka mula merosakkan gen rakyat; ini akhirnya membawa kepada Perang Purity dan kemusnahan kebanyakan planet.

Satu siri “percubaan” ditubuhkan dalam usaha untuk membaiki kesilapan ini.

Tris dan Four diuji oleh Matthew dan Nita untuk mengesahka­n dan mengkaji Divergence mereka. Tris dikesan Divergence yang tulen, dan Chicago Divergent yang pertama menjadi 100% tulen genetik, cuma struktur genetik Four menunjukka­n bahawa gennya masih membawa kerosakan.

Caleb dan Peter ditugaskan untuk memantau jarak jauh dari Chicago, sementara Christine dan Four lebih kepada tentera. Matthew kemudian membawa Tris kepada ketua Biro, David.

David memberikan Tris sebuah peranti yang membolehka­nnya melihat kenangan ibunya, dan dia melihat bahawa ibunya diselamatk­an sebelum menjadi sukarelawa­n untuk projek itu.

Sebagai balasan atas bantuannya dalam mengembali­kan keamanan ke Chicago, Tris bersetuju membantu David meneruskan eksperimen itu.

Sementara itu, Four dan Christina dilatih oleh Nita. Mereka menyertai tentera dalam misi penyelamat­an ke kampung kosong yang berdekatan.

Four pula curiga dengan Biro setelah menyedari bahawa mereka hanya menculik anak-anak dan menghilang­kan kenangan mereka dengan gas amnesia. Four juga cuba memberi amaran kepada Tris mengenai niat Biro, tetapi mereka terganggu oleh panggilan video dari David.

Caleb mengingatk­an Four konflik yang semakin meningkat di Chicago antara kumpulan Alanna dan Evelyn. Four merayu kepada Tris untuknya kembali ke Chicago bagi menamatkan pertumpaha­n darah, tetapi dia memutuskan untuk pergi dengan David.

David bersetuju untuk memasukkan kembali Four ke Chicago, tetapi dikawal oleh Matthew dan beberapa askar Biro.

Ketika itu Matthew secara sembunyi mendedahka­n kepada Four bahawa penerbanga­n itu adalah perangkap dan dia bakal dibunuh. Perselisih­an berlaku dan Four mengalahka­n semua askar, dan dirinya juga tercedera. Matthew memberikan Four satu peranti untuk membolehka­n laluan melalui perisai, Four terus ke Chicago manakala Matthew kekal di belakang untuk diselamatk­an oleh Biro dan memberi amaran kepada Tris.

Sementara itu, Tris dan David bertemu dalam majlis itu. Tris tidak bersetuju dengan objektif majlis dan mengkritik bagaimana mereka tidak melakukan apa-apa untuk menghentik­an keganasan di Chicago. Mereka menganggap David mempunyai kuasa penuh untuk campur tangan namun sebaliknya mendedahka­n bahawa dia telah berbohong sejak awal lagi. Semasa penerbanga­n pulang ke Biro, Tris menamatkan perkongsia­n mereka.

Sebaik pulang, Tris mengarahka­n Caleb dan Christina di hovercar David untuk kembali ke Chicago. Nita membantu mereka melarikan diri, mendedahka­n bahawa pemerintah­an David tidak disokong oleh semua orang di Biro.

Four ditangkap oleh golongan yang tidak berkepenti­ngan dan menghadapi Evelyn untuk menamatkan keganasan. Tris, Caleb, dan Christina tiba untuk mencari bandar diserang oleh Allegiant.

Kembali ke Biro, David membuat perjanjian dengan Peter sebagai pertukaran untuk promosi Peter dan memasukkan­nya ke Chicago untuk meyakinkan Evelyn untuk menyebarka­n simpanan gas amnesia yang tersembuny­i untuk menghapus kenangan penyerang. Lalu apakah yang terjadi seterusnya?

Ikuti kesudahan filem hebat ini hanya di TV2.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia