Utusan Borneo (Sabah)

Moyang usia 102 tahun jadi penerjun udara paling tua

-

SYDNEY: Seorang moyang perempuan berusia 102 tahun dipercayai menjadi penerjun udara paling tua di dunia selepas dia terjun dari ketinggian 4,300 meter di langit Australia Selatan.

Penagih adrenalin Irene O’Shea berkata dia “rasa normal” selepas terjunan selaju 220 kilometer sejam yang menyebabka­n pipinya ber- kibas-kibas dengan kuat.

Dia melengkapk­an terjunan udara pertamanya sempena hari jadinya yang ke-100 pada 2016 tetapi penganjur mendakwa terjunan bersamanya yang berjaya Ahad lepas pada usia 102 tahun dan 194 hari melayakkan­nya untuk ditempatka­n dalam buku sejarah.

O’Shea melakukan terjunan itu untuk mengumpul dana bagi sebuah badan kebajikan penyakit neuron motor, selepas anak perempuann­ya meninggal dunia akibat penyakit itu. — AFP NOUAKCHOTT: Kumpulan Al-Qaeda di Maghreb Islam (AQIM) pada Selasa menafikan ketua pelampau jihad di Mali, Amadou Koufa, maut dalam serangan pada November lepas oleh tentera Perancis, menurut satu kenyataan yang dikeluarka­n oleh agensi berita di Mauritania, Alakhbar.

Media antarabang­sa melaporkan Koufa dibunuh bersama 34 orang lain tetapi dia tidak ada di tempat kejadian dan dia tidak terbunuh mahupun tercedera, kata ketua AQIM, Abdelmalek Droukdel, menurut transkrip satu rakaman audio yang di-terjemahka­n kepada bahasa Inggeris dan disiarkan oleh Alakhbar, yang kerap menerbitka­n kenyataan yang dibuat oleh kumpulan BANGKOK: Seorang pegawai polis Thailand telah ditahan berhubung pembunuhan seorang lelaki rakyat Perancis susulan satu pergaduhan di kawasan Sukhumvit di sini.

Si mati dikenal pasti hanya sebagai Malik, 35. Dia mengalami luka tembakan di kepala.

Menurut agensi berita China Xinhua, insiden pergaduhan itu berlaku di sebuah rumah kedai di kawasan Sukhumvit 13 dalam daerah Watthana pada Selasa malam.

Pesuruhjay­a Biro Imigresen Surachate Hakparn pada Rabu berkata anggota polis itu dikenal pasti sebagai Pegawai pelampau.

Pihak berkuasa Mali dan Perancis berkata Amadou Koufa maut dalam satu serangan yang diketuai tentera Perancis di bahagian tengah negara.

Koufa, seorang pendakwah radikal, muncul tiga tahun lalu dan dikaitkan dengan beberapa serangan ganas dan konflik kaum.

Droukdel mendakwa pengumuman mengenai kehilangan pelampau jihad itu adalah satu “muslihat” oleh Paris untuk mengalih perhatian rakyat Perancis daripada apa yang berlaku di lebuh raya, yang merujuk kepada protes “ves kuning”.

Pada 23 November lepas, tentera Perancis berkata ia telah menjalanka­n operasi pada Waran Polis Kantapong Huadsri yang bertugas di balai polis Lumpini.

Menurut pesuruhjay­a itu, kedua-duanya telah bertumbuk di sebuah bar di kawasan kejiranan tersebut sejurus sebelum suspek mengikut mangsa dan menembakny­a di kepala di depan teman wanita si mati.

Anggota polis itu kemudian menyerah diri di balai polis Lumpini.

Polis berkata siasatan lanjut sedang dijalankan kerana satu laporan menyebut bahawa terdapat seorang lagi lelaki yang menemani suspek ke rumah kedai itu. — Bernama malam sebelumnya di tengah Mali, kubu kuat Koufa, yang menyebabka­n “30 pengganas” berjaya “dineutralk­an”.

Menteri angkatan tentera Perancis Florence Parly me-muji tindakan itu “yang memungkink­annya untuk meneutralk­an detasmen pengganas penting yang mungkin dianggotai salah seorang pembantu utama Iyad Ag Ghali, Amadou Koufa”.

Sumber tentera Mali mengesahka­n kematian Koufa, yang muncul dalam satu video dua minggu sebelum itu bersama Iyad Ag Ghali, pemimpin Kumpulan Menyokong Islam dan Muslim (GSIM), yang berulang kali menyerang sasaran awam dan tentera di Mali selain di negara jiran Burkina Faso.

“Si pengganas Amadou Koufa mati akibat kecederaan yang dialaminya selepas campur tangan tentera Perancis, ekoran maklumat yang diberikan oleh tentera Mali, kata Jeneral Abdoulaye Cisse selaku ketua operasi tentera Mali.

Perancis membantu tentera Mali menangkis pemberonta­kan pelampau jihad yang menguasai beberapa bahagian besar di utara negara pada 2012, tetapi beberapa bahagian besar di negara itu masih belum dapat dikuasai kerajaan.

Bekas penjajah berkenaan sudah mengerahka­n 4,500 anggota tentera Barkhane ke wilayah itu untuk menangkis serangan dan mematahkan pemberonta­kan. — AFP

SYDNEY:

 ??  ??
 ??  ?? GAMBAR diambil pada 9 Disember ini dan dikeluarka­n oleh SA Skydiving menunjukka­n O’Shea ketika melakukan terjunan udara bersama di Wellington, Australia Selatan. —
GAMBAR diambil pada 9 Disember ini dan dikeluarka­n oleh SA Skydiving menunjukka­n O’Shea ketika melakukan terjunan udara bersama di Wellington, Australia Selatan. —

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia