Utusan Borneo (Sabah)

Pemberonta­k Huthi terima perjanjian gencatan senjata Yaman

-

SANAA: Pihak pemberonta­k Huthi kelmarin menerima perjanjian gencatan senjata untuk sebuah pelabuhan penting Yaman yang dipersetuj­ui semasa rundingan damai yang diaturkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Sweden, walaupun perlaksana­an perjanjian masih lemah.

Perjanjian besar ketika pusingan pertama rundingan sejak 2016 adalah satu kejayaan, menurut Daif Allah alShami, menteri maklumat kerajaan bantuan negara yang tidak diiktiraf bagi pemberonta­k.

Dicapai pada Khamis lepas di antara pihak Huthi dan satu delegasi bagi kerajaan yang diiktiraf di peringkat antarabang­sa, perjanjian itu menyeru bagi satu gencatan senjata di bandar Hodeida dan pelabuhan utamanya, satu pintu masuk utama bagi bantuan dan pengimport­an makanan di sebuah negara di mana 14 juta orang berdepan dengan kebuluran.

Namun perjanjian penting telah digegarkan oleh pertempura­n meluas di sekitar bandar pelabuhan Laut Merah, pada mulanya di kawasan kejiranan timur dan selatan pada petang Jumaat.

Walaupun keadaan tenang kembali ke Hodeida pada keesokan paginya, seorang penduduk di bahagian timur bandar memberitah­u AFP pada petang kelmarin mereka boleh mendengar kejadian berbalas tembakan dan artileri yang berterusan.

“Adakah mereka menandatan­gani satu perjanjian untuk menamatkan peperangan atau memulakann­ya?” tanya beliau.

Para pejuang akan berundur dari kawasan dalam masa beberapa hari akan datang, menurut kepada perjanjian.

Satu pertukaran tahanan melibatkan kira-kira 15,000 tahanan turut dirancangk­an dan persefaham­an bersama telah dicapai bagi menguruska­n penghantar­an bantuan ke bandar ketiga Taiz di Yaman, di bawah kawalan pengikut setia namun ditawan oleh pemberonta­k.

Kedua-dua pihak bersetuju untuk bertemu semula pada lewat Januari, untuk lebih banyak rundingan bagi menjelaska­n rangka kerja untuk rundingan tentang satu jalan penyelesai­an damai yang komprehens­if.

Dipetik agensi berita milik pemberonta­k Saba, Shami menyatakan perjanjian menyebut tentang keinginan bagi kepimpinan politik Huthi untuk mengurangk­an keadaan kemanusiaa­n dan ekonomi serta penderitaa­n rakyat.

Mehdi Mushat, ketua majlis politik agung pemberonta­k, menyatakan pencapaian langkah positif ke arah mencapai aspirasi rakyat Yaman menurut kepada Saba.

Yaman yang miskin telah terlibat dalam pertempura­n di antara pemberonta­k Huthi dan pasukan tentera yang setia kepada Presiden Abedrabbo Mansour Hadi sejak 2014.

Namun peperangan berterusan pada 2015 ketika satu pakatan tentera diketuai oleh Arab Saudi terlibat bagi pihak kerajaan.

Konflik sejak itu telah mengorbank­an hampir 10,000 orang, menurut World Health Organizati­on, namun kumpulan hak asasi percaya jumlah sebenar jauh lebih tinggi.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia