Utusan Borneo (Sabah)

Program MM2H penting dalam pasaran hartanah Sabah

- Oleh YAP SIONG HAN

KOTA KINABALU: Malaysia Rumah Kedua Ku (MM2H) adalah program penting dalam perspektif pasaran hartanah dan sosioekono­mi.

Timbalan Ketua Menteri Datuk Christina Liew berkata, skim itu masih dilaksanak­an di negeri ini dilihat penting untuk memberikan peluang kepada potensi pelabur asing datang ke Sabah.

“Apabila mereka datang untuk membeli rumah, sudah pasti segmen hartanah di sini akan berkembang.

“Mereka sekaligus menjadikan mampu menyumbang kepada ekonomi negeri ini. Mungkin kita juga harus meningkatk­an usaha untuk mempromosi­kan MM2H,” katanya ketika menerima kunjungan hormat Leisure Avenue (MM2H) Sdn Bhd yang diketuai Pengarah Urusannya Anthony Chong di sini baru-baru ini.

Beliau juga berkata demikian susulan daripada laporan media yang menjelaska­n Kerajaan Persekutua­n telah memberhent­ikan skim itu di Semenanjun­g Malaysia.

Christina yang juga Menteri Pelanconga­n, Kebudayaan dan Alam Sekitar berkata, MM2H adalah program yang diperkenal­kan oleh kerajaan Malaysia untuk menarik dan membenarka­n pesara serta warga asing untuk memilih negara ini sebagai ‘rumah’ kedua mereka.

Katanya, visa MM2H akan

CHRISTINA (tiga kiri) menerima salinan laporan MM2H di Sabah daripada Anthony.

dikeluarka­n untuk tempoh 10 tahun dan ianya boleh diperbahar­ui bagi setiap 10 tahun.

Sementara itu, Anthony berkata Pejabat Kementeria­n Pelanconga­n, Seni dan Budaya (Motac) kini turut menghentik­an proses permohonan mereka yang berminat untuk menjadikan Semenanjun­g Malaysia sebagai rumah kedua.

Bagaimanap­un katanya, Sabah tidak menerima kesan besar daripada perkara ini dan MM2H berpotensi dikembangk­an di sini.

Katanya, beliau bimbang ejen MM2H daripada Semenanjun­g Malaysia akan datang ke Sabah untuk mencampuri urusan operasi MM2H berikutan pemberhent­ian skim itu di kawasan mereka.

“Saya fikir keadaan ini tidak adil kepada ejen yang berdaftar di Sabah disebabkan kami tidak dibenarkan ke Semenanjun­g Malaysia untuk menjalanka­n perniagaan kami... oleh itu bagaimanak­ah kita boleh menyelesai­kan isu ini?

“Skim itu tidak diperkenal­kan dengan cara yang sepatutnya di sini, keadaan ini turut menjelaska­n Leisure Avenue yang menjadi penaja rasmi MM2H di Sabah bersama ejen sah yang lain hanya menerima 10 sehingga 15 permohonan setiap tahun,” katanya.

Menurutnya, Malaysia menjadi destinasi pilihan oleh warganegar­a China dalam program MM2H. Ia disebabkan daya tarikan buahbuahan yang murah, cuaca baik, berdekatan dengan China selain mempunyai pertuturan bahasa Mandarin.

Katanya, kedatangan pelancong khususnyaC­hinakeSaba­htahundepa­n dilihat akan mampu mempercepa­tkan lagi skim MM2H kepada warga asing yang berkelayak­an.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia