Utusan Borneo (Sabah)

YDKMM Cawangan Sabah adakan AGS 2018

-

KOTA KINABALU: Yayasan Dana Kebajikan Muslim Malaysia (YDKMM) Cawangan Sabah dengan kerjasama Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim), Masjid Bandaraya Kota Kinabalu, Rumah Ngaji dan Youth of Happiness (Yosh) telah mengadakan Ambang Gema Syukur (AGS) 2018.

Lebih 500 orang yang telah menghadiri program itu bagi bersama-sama meraikan Sambutan Tahun Baharu 2019.

Acara sambutan telah dijalankan secara serentak di Sabah dan Semenanjun­g Malaysia bertempat di Masjid Bandaraya Kota Kinabalu dan Masjid Putrajaya.

Antara acara utama dalam A G Sad alah Pelancaran Tabung Pembanguna­n Pendidikan Asnaf dan Muallaf di Sabah yang merupakan projek di bawah kelolaan YDKMM Cawangan Sabah.

Pengerusin­ya Sittilin Salleh berkata, tujuan projek adalah untuk membantu membangunk­an pendidikan khususnya buat golongan asnaf dan muallaf di negeri ini.

“Ini merupakan salah satu inisiatif bagi pihak YDKMM untuk membantu masyarakat Sabah dari segi pendidikan, khususnya buat golongan yang kurang bernasib baik seperti asnaf dan muallaf,” jelasnya.

Katanya, beberapa projek pembanguna­n pendidikan sedang dijalankan pada ketika ini antaranya Kelas Mengaji Percuma Asnaf dan Muallaf di Yosh Centre, Sulaman Sentral dan Transforma­si Pembanguna­n Pendidikan Baitul Iqro di Telipok yang menempatka­n seramai 60 pelajar.

“Alhamdulil­lah, pihak kami juga dalam perancanga­n untuk membuka Pusat Tahfiz Integrasi An-Nur di Semporna yang berkonsepk­an tempat pelanconga­n peringkat antarabang­sa,” tambahnya.

Pelancaran Tabung Pembanguna­n Pendidikan Asnaf dan Muallaf telah disempurna­kan oleh Menteri Undang-undang dan Hal Ehwal Anak Negeri Datuk Hj Aidi Moktar, diiringi Timbalan Pengerusi YDKMM Sabah Ghafur Rahim Mustakim, Mufti Kerajaan Negeri Sabah Datuk Bungsu @Aziz Jaafar dan Pengerusi Masjid Bandaraya Kota Kinabalu Datuk Hj Abdul Jamal Tun Sakaran.

 ??  ?? PELANCARAN Tabung Pembanguna­n Pendidikan Asnaf dan Muallaf di Sabah disempurna­kan oleh Aidi.
PELANCARAN Tabung Pembanguna­n Pendidikan Asnaf dan Muallaf di Sabah disempurna­kan oleh Aidi.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia