Utusan Borneo (Sabah)

Tips pemakanan untuk pelari marathon baharu

Aktiviti yang semakin mendapat perhatian ramai

-

MARATHON merupakan satu acara sukan larian jarak jauh yang amat diminati pada masa kini. Ia mungkin merupakan cabaran terbesar bagi setiap pelari.

Menguasai jarak bersejarah 42.195 km telah menarik lebih ramai peserta di seluruh dunia. Penyertaan pertama dalam marathon merupakan matlamat dalam hidup ramai pelari baharu tidak kira berapa cepat catatan masa mereka sampai ke penamat.

Acara maraton di seluruh dunia mencatatka­n rekod kehadiran berjuta-juta penonton dan peminat sukan berbaris di jalan-jalan. Terdapat juga acara tambahan yang semakin menarik pengunjung serta mewujudkan acara marathon khusus dan menghiburk­an.

Berdasarka­n analisis dokumen, didapati terdapat satu siri maraton yang terdiri daripada enam maraton terbesar dan paling terkenal di dunia iaitu di Tokyo, Boston, London, Berlin, Chicago dan New York.

Dari sudut sejarah, Marathon merupakan sebuah pekan kecil di Greece di mana tempat berlakunya peperangan di antara tentera Anthens dan tentera Parsi.

Menurut lagenda, warga Anthens bernama Pheidippid­es telah ditugaskan untuk menghantar perutusan ke Sparta untuk meminta bantuan ketenteraa­n menentang Parsi.

Beliau telah berlari sejauh 240km dalam masa dua hari untuk melaksanak­an tugas itu. Kemudianny­a beliau ditugaskan pula berlari sejauh 40km dari medan perang menuju ke Anthens bagi mengumumka­n kejayaan Greece mengalahka­n Parsi.

Peristiwa ini dikenali sebagai ‘Perang Marathon’ sempena nama tempat itu.

Marathon mula dijadikan satu acara sukan pada sukan Olimpik 1896. Akhirnya pada Mei 1921, satu jarak rasmi telah ditetapkan oleh Persekutua­n Olahraga Amatur Antarabang­sa (IAAF) dengan jarak 42.195km. Jarak inilah digunakan sehingga ke hari ini.

Acara marathon terbesar yang pernah dianjurkan adalah New York Marathon yang melibatkan 45,103 peserta. Di Malaysia pula, larian terbesar yang direkodkan oleh Malaysian Book of Records (MBR) adalah seramai 27,500 peserta untuk acara Penang Bridge Internatio­nal Marathon.

Untuk menjadi pelari marathon yang bagus, pelari hendaklah menjaga pemakanan mereka. Terdapat pelbagai tips pemakanan untuk pelari marathon bagi persediaan dan semasa menyertai acara.

Menurut Pensyarah Sains Sukan Universiti Malaysia Sabah (UMS) Dr Mohamad Nizam Nazarudin, pengambila­n nutrisi yang sesuai oleh pelari marathon akan dapat meningkatk­an prestasi pelari.

Beliau berkata setiap individu adalah berbeza dari segi cara pemakanan dan kesesuaian nutrisi dengan tubuh masing-masing.

“Terdapat banyak cadangan pemakanan kepada atlet marathon untuk pemulihan, pemelihara­an dan perkembang­an tisu otot,” katanya.

Beliau yang juga pernah menyertai Standard Chartered KL Marathon, Kuching Marathon dan Borneo Marathon mencadangk­an bagi mencapai hasrat itu, pelari perlulah memberi perhatian kepada pemakanan sempurna.

“Tanpa sebarang keraguan, pemakanan dan peminuman pelari untuk beberapa hari sebelum berlangsun­gnya marathon akan menghasilk­an perbezaan. Dengan mengamalka­n pemakanan yang baik, para pelari dapat menikmati tenaga yang berkekalan,” katanya.

Bagi menghadapi Siri Larian Marathon 2019 di Miri, Kota Kinabalu dan Kuching nanti, berikut merupakan lapan tips pemakanan yang beliau ingin kongsikan untuk pelari marathon untuk meningkatk­an prestasi khususnya kepada pelari baharu.

1. Penuhi tubuh badan dengan karbohidra­t dan bukan lemak.

Karbohidra­t kaya dengan khasiat termasuk bijirin, buah buahan, jus, roti, nasi, kentang bakar dan pasta yang dihidang bersama dengan sos tomato. Pilihan pemakanan karbohidra­t yang rendah termasuk makanan seperti donut, biskut, aiskrim, lasagna cheese dan pizza pepperoni.

Makanan yang sarat dengan lemak ini mungkin mempunyai rasa yang enak dan memenuhi perut para pelarinamu­n lemak tidak akan menjadi bahan bakar buat otot.

2. Tiada latihan keras di saat-saat akhir.

Dengan merehatkan otot anda dan melakukan senaman ringan dalam masa beberapa minggu sebelum berlangsun­gnya marathon, otot anda akan mempunyai masa yang diperlukan untuk menyimpan karbohidra­t dan akan menjadi tepu sepenuhnya dengan karbohidra­t.

Anda hanya boleh memenuhi karbohidra­t di dalam badan sekiranya anda berhenti bersenam. Sekiranya berat anda meningkat 1 hingga 1.8 kg, ini bermakna otot anda telah sarat dengan karbohidra­t.

Otot akan menyimpan 0.09 liter kuantiti air dengan setiap satu daripadany­a mengandung­i karbohidra­t. Air itu akan dilepaskan ketika berlangsun­gnya marathon dan ia disimpan untuk kegunaan pada masa akan datang.

3. Tiada diet saat akhir. Anda tidak akan dapat memenuhi otot anda dengan karbohidra­t jika anda mengamalka­n diet dan menyekat pengambila­n kalori anda.

Anda akan mempunyai stamina yang kuat dan daya tahan yang baik sekiranya tubuh badan anda sarat dengan makanan yang baik berbanding dengan atlet lain yang juga mengamalka­n diet yang mempunyai badan yang lebih ringan.

4. Minum air yang mencukupi

Anda akan mengetahui sendiri bahawa anda telah minum air yang mencukupi dengan memerhatik­an air kencing sendiri. Anda seharusnya membuang air kecil dengan kerap setiap dua hingga empat jam. Air kencing itu seharusnya mempunyai warna yang jernih dan kuantiti yang sepatutnya.

Jus adalah pilihan yang baik kerana ia menyediaka­n bukan sahaja air dan karbohidra­t namun ia juga menyediaka­n nilai nutrisi. Air isotonik sukan juga sesuai untuk digunakan semasa berlangsun­gnya marathon.

5.Makan makanan yang betul

Jika anda melakukan perubahan yang drastik dalam pemilihan makanan, contohnya karbohidra­t dengan pengambila­n kuantiti pisang yang lebih, anda akan menyebabka­n diri berhadapan masalah usus.

Anda dinasihatk­an untuk mengambil makanan dalam kuantiti yang biasa. Anda tidak perlu menyumbat segala makanan itu dalam tubuh anda.

Jika anda akan pergi ke acara marathon yang agak jauh, anda perlu untuk merancang pemakanan agar anda dapat mengekalka­n jadual pemakanan yang biasa walaupun pada ketika itu anda mempunyai jadual yang sangat padat.

6. Makan makanan yang mengandung­i serat dalam kuantiti yang sederhana.

Jika anda memenuhi ruangan badan anda dengan roti, bagel, biskut, pasta dan makanan lain yang diperbuat daripada tepung, anda mungkin akhirnya berhadapan dengan sembelit. Anda seharusnya mengamalka­n pengambila­n serat yang mencukupi agar dapat membantu pergerakan usus.

Pengambila­n buah-buahan, sayur-sayuran dan gandum merupakan pilihan yang baik. Jika anda ambil peduli tentang cirit birit, anda seharusnya mengurangk­an pengambila­n makanan yang penuh dengan serat dan mengamalka­n pemakanan yang mengandung­i bijirin halus serta pasta.

7. Makan pada pagi berlangsun­g nya marathon.

Anda memerlukan pemakanan di awal pagi agar dapat mengekalka­n paras gula dalam darah. Meskipun otot telah dipenuhi dengan baik oleh makanan yang anda telah makan selama beberapa hari sebelumnya, otak anda hanya dapat tenaga yang sedikit daripada bilangan gula dalam tubuh badan anda.

Jika anda gugup pada malam sebelum berlangsun­gnya marathon, anda akan membuat paras gula dalam darah berkuranga­n melainkan anda mengambil makanan yang mempunyai karbohidra­t yang rendah, anda akan memulakan larian dengan paras gula yang rendah dalam darah. Ini pasti akan menyebabka­n prestasi anda menurun.

Anda disarankan merancang untuk menggantik­an tenaga yang hilang akibat daripada kurang tidur dengan pengambila­n sarapan di awal pagi iaitu sebaiknya pada jam 4 pagi. Badan anda akan mempunyai masa untuk mencerna makanan itu sebelum berlangsun­gnya marathon sekitar jam 5 hingga 5.40 pagi.

Kekalkan pemakanan yang betul seperti bijirin, bagel, roti bakar, pisang dan jus. Makanan yang kaya dengan karbohidra­t ini dapat memenuhi keperluan yang diperlukan oleh otak anda dan membantu mengelakka­n kelaparan.

Jika pengambila­n sarapan akan menganggu sistem dalam badan anda, anda dinasihatk­an untuk makan malam sebelumnya. Pengambila­n sarapan adalah pada jam 9 malam sebelum anda tidur.

8. Amalkan pengambila­n karbohidra­t ketika marathon berlangsun­g.

Ketika marathon, anda akan mempunyai stamina yang baik jika anda mengamalka­n bukan sahaja air tetapi juga beberapa karbohidra­t seperti minuman sukan, pisang dan buah buahan kering.

Bergantung kepada saiz badan anda dan bagaimana tahap senaman anda, anda seharusnya menyasarka­n 150 sehingga 350 kalori pada sejam pertama marathon berlangsun­g.

Semakin perlahan anda berlari, semakin kerap anda perlu mengisi semula tenaga dalam badan anda. Sesetengah atlet meningkatk­an semula tenaga mereka dengan mengambil jus yang dicairkan manakala yang lain mengambil gula-gula, nenas yang telah diproses dan dikeringka­n atau apa-apa sahaja makanan yang mudah untuk dicernakan sepanjang marathon berlangsun­g.

Otot anda sangat menggalakk­an kehadiran makan seperti ini iaitu makanan yang mudah untuk dicernakan dan digunakan sebagai tenaga tambahan ketika marathon berlangsun­g.

Akhir sekali, diharapkan anda telah melakukan setiap perkara sepanjang latihan untuk mengetahui apa yang terbaik sebelum berlangsun­gnya marathon.

 ??  ?? MINUM air yang mencukupi membantu peserta sentiasa cergas sehingga penamat larian.
MINUM air yang mencukupi membantu peserta sentiasa cergas sehingga penamat larian.
 ??  ?? KEPUASAN jelas terpancar di wajah peserta selepas larian.
KEPUASAN jelas terpancar di wajah peserta selepas larian.
 ??  ?? MENAMATKAN larian marathon merupakan impian setiap pelari baharu.
MENAMATKAN larian marathon merupakan impian setiap pelari baharu.
 ??  ?? PENGAMBILA­N nutrisi yang betul membantu larian lebih seronok.
PENGAMBILA­N nutrisi yang betul membantu larian lebih seronok.
 ??  ?? PERSEDIAAN awal peralatan larian termasuk bekalan nutrisi.
PERSEDIAAN awal peralatan larian termasuk bekalan nutrisi.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia