Utusan Borneo (Sabah)

Kaya FC, Stalion FC lawan pemanas badan Sabah di Filipina

- Oleh VITALIS G. BINGKASAN

KOTA KINABALU: Sabah dapat dua perlawanan persahabat­an dengan kelab profesiona­l Liga Bola Sepak Filipina (PFL) dalam kunjungann­ya ke Filipina minggu depan.

Sabah yang dijadualka­n berangkat esok (21 Januari) akan menentang Stalion FC pada 22 Januari dan Kaya FC dua hari berikutnya (24 Januari) sebelum balik pada 25 Januari.

Stalion FC adalah penghuni tangga keempat PFL musim lalu dan merupakan bekas juara Liga Manila, United Football League (UFL) dan Piala UFL 2012-2013 sebelum mereka menyertai kejohanan utama Filipina, PFL pada 2016.

Kaya FC pula bekas juara UFL 2015 sebelum beralih ke PFL pada 2017.

Selain muncul naib juara PFL musim lalu, Kaya FC juga layak ke Piala Konfederas­i Bola Sepak Asia (AFC) musim ini.

Sabah dijangka akan mendapat perlawanan pemanas badan berkualiti yang diperlukan­nya dalam kunjungan ke Filipina itu.

“Kedua-dua pasukan lawan ini dibarisi ramai pemain import. Saya yakin ia akan memberi perlawanan pemanas badan terbaik dalam persiapan kita menghadapi Liga Malaysia musim ini,” kata pengurus pasukan Henry Saimpon (gambar) ketika ditemui di sini pada Sabtu.

Sabah akan memulakan cabaran Liga Premier musim ini menentang Johor Darul Ta’Zim II (JDT II) di Stadium Likas pada 2 Februari.

Musim lalu, Sabah juga memilih Filipina sebagai destinasi mendapatka­n perlawanan pemanas badan dengan dua perlawanan di mana Kaya FC juga adalah salah satu lawannya.

Sabah tewas 1-2 di tangan Kaya FC ketika itu manakala satu lagi perlawanan skuad bimbingan Jelius Ating dibelasah 1-5 oleh Global Cebu.

Jelius dijangka akan menyenarai­kan 19 pemain dalam kunjungan kali ini.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia