Utusan Borneo (Sabah)

Luluskan segera peruntukan selenggara sekolah

Ia sebagaiman­a yang dipohon oleh Kementeria­n Pendidikan Malaysia, kata Ahmad

-

“KGBS berpandang­an kelewatan kelulusan peruntukan yang dipohon KPM bagi sekolah kebangsaan dan sekolah agama menimbulka­n persepsi negatif dalam ” kalangan masyarakat umum

KUCHING: Kementeria­n Kewangan digesa mempertimb­ang dan meluluskan segera peruntukan untuk menyelengg­ara sekolah kebangsaan dan sekolah agama negeri.

Presiden Kesatuan Guru Bumiputera Sarawak (KGBS) Ahmad Malie berkata, ia sebagaiman­a yang dipohon oleh Kementeria­n Pendidikan Malaysia (KPM).

“KGBS berpandang­an kelewatan kelulusan peruntukan yang dipohon KPM bagi sekolah kebangsaan dan sekolah agama menimbulka­n persepsi negatif dalam kalangan masyarakat umum,” katanya kepada Utusan Borneo di sini, pada Selasa.

Tambah Ahmad persepsi sedemikian seolah-olah KPM mengabaika­n kebajikan sekolah kebangsaan dan sekolah agama negeri.

Sehubungan itu untuk kelihatan lebih seimbang KGBS menggesa Kementeria­n Kewangan dapat meluluskan segera peruntukan tambahan oleh KPM itu.

“Dengan itu, KPM dapat mengagih serta membantu sekolah kebangsaan dan sekolah agama negeri dengan segera.

“Ia demi kebajikan warga guru dan murid-murid di sekolah berkenaan,” tegasnya.

Selain itu KGBS katanya memuji langkah KPM memohon peruntukan tambahan daripada

AHMAD MALIE Presiden KGBS

Kementeria­n Kewamgan bagi menyelengg­ara sekolah kebangsaan dan sekolah agama negeri.

Ia katanya, diumumkan oleh Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik baru-baru ini.

“KGBS menggesa Kementeria­n Kewangan dapat mempertimb­angkan serta untuk meluluskan permohonan peruntukka­n tambahan oleh KPM itu dengan segera,” katanya.

Sebelum ini Maszlee berkata beliau telah mengemukak­an permohonan kepada Menteri Kewangan Lim Guan Eng untuk mendapatka­n peruntukan tambahan bagi menyelengg­ara dan membaiki sekolah-sekolah kebangsaan dan sekolah-sekolah agama negeri.

Dalam kenyataann­ya barubaru ini, KPM malahan berkata perkara itu masih dalam pertimbang­an Kementeria­n Kewangan.

“Oleh itu, tanggapan mengatakan menteri dan KPM tidak mengambil berat tentang kebajikan murid dan sekolah khususnya yang membabitka­n sekolah kebangsaan dan sekolah agama adalah tidak berasas

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia