Utusan Borneo (Sabah)

RM8.13 juta untuk majukan sektor pertanian

-

LIMBANG: Sejumpah RM8.13 juta dibelanjak­an Kementeria­n Pemodenan Pertanian,Tanah Adat dan Pembanguna­n Wilayah untuk memajukan sektor pertanians­ebagaipern­iagaan secara serius di utara negeri ini.

Menteri Muda Pertanian Dr Abdul Rahman Ismail berkata peruntukan itu digunakan untuk program pembanguna­n pertanian di utara negeri ini sekali gus memacu ekonomi dan pendapatan para petani, penternak serta usahawan kecil dan sederhana.

Beliau berkata ia melibatkan Program Pembanguna­n BuahBuahan dan Pembekalan Input, Mempelbaga­i Tanaman Padi, Kelapa dan Getah (RM1.6 juta), Projek Infrastruk­tur Asas Jalan (RM2 juta), Projek Industri Asas Tani dan Ekonomi Keluarga (RM403,000) dan Projek Perikanan Darat dengan peruntukan RM200,000.

“Selain itu sebanyak RM600,000 dibelanjak­an untuk membina Taman Kekal Pengeluara­n Makanan (TKPM) Kubong, Projek Rakyat Khas Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Kota sebanyak RM2 juta, Projek Benih Durian Musang King (RM1 juta) dan Projek veterinar dengan kos RM350,000,” katanya pada Limbang Agrofest 2019, pada Ahad.

Turut hadir Ahli Parlimen Limbang Hasbi Habibollah, Adun Batu Danau Paulus Palu Gumbang, Residen Bahagian Limbang Ahmad Denney Ahmad Fauzi, Pegawai Daerah Limbang Superi Awang Said, Wali Kota Majlis Daerah Limbang Kaunselor Sufian Mohat dan tetamu lain.

Adun Bukit Kota itu berkata itu projek-projek ini dapat dilaksanak­an dan memberi impak yang positif bagi pembanguna­n pertanian di daerah Limbang.

Mengulas mengenai program Limbang Agrofest 2019, beliau berkata ia satu platform untuk mempromosi­kan produk pertanian, penternakk­an dan nelayan serta produk makanan yang dihasilkan pengusaha kecil dan sederhana di daerah Limbang.

“Program ini juga bertujuan membantu pengusaha kecil dan sederhana di daerah ini menjual produk yang telah dihasilkan kepada para pengunjung sekali gus dapat menambah pendapatan mereka,” ujarnya.

 ??  ?? DR Abdul Rahman (empat kiri), menunjukka­n kek berperisa durian sambil disaksikan kenamaan lain pada Limbang Agrofest 2019.
DR Abdul Rahman (empat kiri), menunjukka­n kek berperisa durian sambil disaksikan kenamaan lain pada Limbang Agrofest 2019.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia