Utusan Borneo (Sabah)

Polis akan rekodkan keterangan rakyat Malaysia ditahan di Kemboja

-

SHAH ALAM: Polis akan memanggil kesemua 47 rakyat Malaysia yang sebelum ini ditahan di penjara wilayah Banteay Meanchey, Kemboja untuk direkodkan keterangan dalam masa terdekat, kata Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Noor Rashid Ibrahim.

Beliau berkata siasatan awal pihaknya mendapati ada unsur jenayah dalam kes itu dan kertas siasatan dibuka menurut Seksyen 26 Akta Anti pem e r dagangan orang dan Antipenyel­udupan Migran 2007.

“Langkah pertama sekali kita nak tahu apa cerita sebenarnya. Bagaimana mereka (mangsa) terlibat dibawa masuk ke sana (Kemboja ). Apa dijanjikan oleh syarikat yang menawarkan perkhidmat­an (kerja) kepada mereka.

“Kita nak tengok sama ada wujud unsur-unsur seperti penipuan ataupun tipu daya… apa yang dijanjikan kepada mangsa, adakah syarikat terbabit penuhi janjinya dari segi tempat tinggal, kemudahan dan sebagainya,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri Istiadat Penganuger­ahan Pingat Jasa Pahlawan Negara (PJPN) peringkat Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor kepada seramai 318 pegawai polis, di sini pada Rabu.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Sarawak Supt. Mustafa Kamal Gani Abdullah bahawa polis telah mengenal pasti seorang warga tempatan yang disyaki terlibat dengan sindiket penipuan pekerjaan berhubung penahanan 47 rakyat Malaysia di Kemboja.

Mustafa Kamal dilaporkan berkata pihaknya sedang giat mengesan suspek susulan lapan laporan polis yang diterima setakat Selasa.

Kesemua 47 rakyat Malaysia terbabit tiba di tanah air dari Kemboja pada Ahad lepas.

Seramai 43 orang iaitu 40 dari Sarawakdan­tigaanakja­tiSabah diterbangk­an ke Lapangan Terbang Antarabang­sa Kuching sementara empat lagi dari Semenanjun­g iaitu tiga dari Selangor dan seorang berasal dari Kuala Lumpur tiba di Lapangan Terbang Antarabang­sa Kuala Lumpur 2.

Mengulas lanjut, Noor Rashid berkata siasatan awal mendapati kemungkina­n sindiket tempatan berperanan mendapatka­n pekerja sebelum menyerahka­n kepada sindiket luar yang beroperasi di Kemboja.

Mengulas mengenai upacara penganuger­ahan pingat pada Rabu, Noor Rashid berkata ia sebagai menghargai jasa kepahlawan­an dan bakti anggota serta pegawai polis kepada negara semasa zaman darurat (12 Julai 1948 hingga 31 Julai 1960) serta zaman insurgensi komunis (17 Jun 1968 hingga 2 Dis 1989).Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia