Utusan Borneo (Sabah)

Pelajar digalak daki Gunung Kinabalu

Aktiviti positif untuk golongan muda, kata Kula Segaran

- Oleh YAP SIONG HAN

dengan Kementeria­n Belia dan Sukan negara ini agar menggalakk­an lebih ramai pelajar dan belia untuk mewujudkan aktiviti itu.

“Mendaki gunung adalah satu aktiviti positif buat golongan muda negara ini,” katanya dalam sidang media selepas menyempurn­akan Majlis Penutupan Program Pendakian Gunung Kinabalu anjuran Global Expedition Consultanc­y (GCE), di sini M KULA SEGARAN Menteri Sumber Manusia pada Isnin.

Aktiviti pendakian Gunung Kinabalu telah dianjurkan oleh GEC Malaysia yang mana seramai 48 orang dari Singapura, Indonesia dan Malaysia telah menyertai program berkenaan.

Daripada jumlah itu, sebanyak 90 peratus peserta berjaya sampai ke puncak Gunung Kinabalu termasuk Kula Segaran.

Ravi Tharumalin­gam yang terkenal dengan pencapaian mendaki Gunung Everest sebanyak dua kali adalah individu pertama dalam negara telah menggunaka­n laluan dari Nepal dan China untuk pendakian itu.

Ravi yang turut menyertai pendakian Gunung Kinabalu menjelaska­n keselamata­n untuk pendakian yang disediakan sepanjang laluan ke puncak gunung itu adalah yang paling selamat berbanding lokasi lain di Asia Tenggara.

Selain itu, beliau juga menjelaska­n program mendaki Gunung Kinabalu adalah program tahunan yang diadakan oleh GEC.

“Bermula tahun ini, kami akan melakukann­ya dua kali setahun...kami harap mampu menarik lebih ramai pendaki antarabang­sa datang untuk melakukan aktiviti ini,” katanya.

“Kementeria­n saya akan membantu pelajar khususnya dari Semenanjun­g Malaysia yang ingin mendaki Gunung Kinabalu.

 ??  ?? KOTA KINABALU: Para pelajar dalam negara ini digalakkan untuk mengambil bahagian dalam aktiviti mendaki Gunung Kinabalu.
Menteri Sumber Manusia M Kula Segaran berkata, Gunung Kinabalu yang terletak di Sabah adalah salah satu tapak warisan dunia, ia memberikan pelbagai cabaran tetapi pemandanga­n dari puncaknya sangat indah.
“Kementeria­n saya akan membantu pelajar khususnya dari Semenanjun­g Malaysia yang ingin mendaki Gunung Kinabalu.
“Saya juga akan berbincang KULA (berdiri tengah, enam kiri) dan Ravi (berdiri tengah, lima kiri) merakamkan gambar kenangan bersama para peserta.
KOTA KINABALU: Para pelajar dalam negara ini digalakkan untuk mengambil bahagian dalam aktiviti mendaki Gunung Kinabalu. Menteri Sumber Manusia M Kula Segaran berkata, Gunung Kinabalu yang terletak di Sabah adalah salah satu tapak warisan dunia, ia memberikan pelbagai cabaran tetapi pemandanga­n dari puncaknya sangat indah. “Kementeria­n saya akan membantu pelajar khususnya dari Semenanjun­g Malaysia yang ingin mendaki Gunung Kinabalu. “Saya juga akan berbincang KULA (berdiri tengah, enam kiri) dan Ravi (berdiri tengah, lima kiri) merakamkan gambar kenangan bersama para peserta.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia