Utusan Borneo (Sabah)

Presiden MPS buat laporan polis

- Oleh YUSOP TEPPO

SANDAKAN: Presiden Majlis Perbandara­n Sandakan Datuk Peter Hii Chang Lik telah membuat laporan polis terhadap Pemuda Umno yang membuat tuduhan palsu dan cubaan menjatuhka­n reputasi serta nama baiknya sebagai presiden Majlis Perbandara­n Sandakan (MPS).

Beliau berkata laporan polis yang dibuat pada 22 Februari lepas itu adalah untuk meminta pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjay­a Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) menjalanka­n siasatan terhadap laporan dibuat oleh Pemuda Umno yang berbaur fitnah serta palsu bagi menjatuhka­n imejnya sebagai presiden MPS dan kerajaan.

Beliau berkata kandungan kertas laporan polis yang dibuat Pemuda Umno itu yang tular di media sosial terutamany­a melalui aplikasi Whatsapp telah menjejaska­n reputasiny­a selaku presiden MPS.

Peter Hii menegaskan kenyataan yang dibuat Pemuda Umno itu adalah tuduhan palsu, tidak benar dan fitnah.

“Laporan polis yang saya buat ini juga adalah untuk menjaga dan memulihkan semua reputasi saya sebagai presiden MPS dan imej Majlis Perbandara­n Sandakan,” katanya dalam satu kenyataan pada Selasa.

Beliau menegaskan akan mengambil tindakan undang-undang termasuk memfailkan saman terhadap individu berkenaan melalui peguamnya untuk menjaga haknya serta menyedarka­n supaya tidak sewenang wenangnya membuat tuduhan palsu dan memfitnah orang.

Sebelum ini juga, Peter Hii menafikan semua dakwaan dibuat oleh Pemuda Umno terhadapny­a.

“Saya tidak melakukan apa-apa kesalahan dan tidak mengamalka­n amalan rasuah selaku presiden Majlis Perbandara­n Sandakan dalam pentadbira­n saya,” katanya.

 ??  ?? PETER HII
PETER HII

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia