Utusan Borneo (Sabah)

Belia Usia buat laporan polis isu hina Nabi dalam laman sosial

- Oleh KENNEDDY CORLLEUS

KOTA KINABALU: Belia Pertubuhan Islam Seluruh Sabah (Usia) memandang serius sikap segelintir pengguna laman sosial terutama Facebook di negara ini yang memuat naik status serta komen yang menghina agama Islam dan Nabi Muhammad SAW.

Ketuanya Jamawi Jaafar berkata perkara itu amat sensitif dan jika dibiarkan berterusan tanpa dibendung boleh membangkit­kan kemarahan umat Islam di negara ini.

“Belia Usia memandang serius perkara ini, walaupun sudah ada beberapa pihak dan NGO Islam sebelum ini telah membuat laporan polis namun kami (Belia Usia) turut bertanggun­gjawab untuk membuat laporan polis agar isu seperti ini tidak melarat ke Sabah dan berpanjang­an,” katanya ketika ditemui di sini pada Selasa.

Sehubungan itu, Jamawi yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Kemabong mengarahka­n Belia Usia di seluruh bahagian di negeri ini tampil membuat laporan polis berhubung isu itu.

Laporan polis pertama digerakkan bersama oleh Belia Usia Beluran dan Belia Usia Bahagian Sandakan yang masing-masing diketuai oleh Lokman Madlis dan Ustaz Mohamad Sufan Bahrin, yang tampil membuat laporan polis di Balai Polis Sandakan pagi Selasa.

Turut membuat laporan polis, Belia Usia Bahagian Tambunan yang diketuai oleh Suhaidi Awang Damit di Balai Polis Tambunan.

Mereka membuat laporan agar pihak berkuasa menyiasat dan mengambil tindakan tegas terhadap pemilik akaun Facebook bernama Sally Yen yang memuat naik komen yang menghina agama Islam dan Nabi Muhammad SAW.

Jamawi berkata tindakan segera perlu diambil bagi mengelakka­n ketegangan antara agama.

Sementara itu, Ketua Belia Usia Sandakan Mohamad Sufan Bahrin berkata laporan polis itu adalah untuk meminta Suruhanjay­a Komunikasi dan Multimedia Malaysia( S K M M) menyekat akaun Facebook berkenaan dengan segera dan juga meminta Polis Diraja Malaysia (PRDM) mengambil tindakan sewajarnya terhadap pemilik akaun itu.

 ??  ?? BELIA Usia Beluran diketuai oleh Lokman dan Ketua Belia Sandakan Ustaz Muhammad Sufan membuat laporan polis di Balai Polis Sandakan.
BELIA Usia Beluran diketuai oleh Lokman dan Ketua Belia Sandakan Ustaz Muhammad Sufan membuat laporan polis di Balai Polis Sandakan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia