Utusan Borneo (Sabah)

Kardinal Australia disabit cabul kanak-kanak

Jenayah dilakukan di Katedral Melbourne pada 1990, perbicaraa­n prapenjatu­han hukuman pada Rabu

-

MELBOURNE: Kardinal George Pell dari Australia, yang membantu melantik paus dan menguruska­n kewangan Vatican, telah didapati bersalah kerana menyerang secara seksual dua budak koir lelaki, kata sebuah mahkamah pada Selasa, menjadikan­nya paderi Katolik yang paling kanan pernah disabitkan bagi jenayah seks kanakkanak.

Sebuah mahkamah Australia mendapati Pell bersalah oleh juri perbicaraa­n ke atas satu tuduhan penderaan seksual dan empat tuduhan bagi serangan mencabul dua budak lelaki di Katedral Saint Patrick di Melbourne pada tahun 1990.

Pell, sekarang berusia 77 tahun, telah dituduh menguasai budak lelaki tersebut – pada masa itu berusia 12 dan 13 tahun – dalam bilik simpanan barangan suci gereja di Katedral tersebut serta memaksa mereka untuk melakukan aksi seks dengan dia.

Paderi tersebut menafikan semua dakwaan dan satu perbicaraa­n awal berakhir dengan keputusan juri yang tergantung pada September, namun dia telah disabitkan untuk perbicaraa­n semula pada 11 Disember.

Satu arahan berdiam diri yang meluas daripada hakim prosiding telah menghalang media melaporkan malah termasuk kewujudan prosiding mahkamah dan perbicaraa­n yang akan dilakukan sejak Mei.

Arahan bagi penahanan telah ditarik balik pada Selasa lepas selepas pendakwa raya memutuskan menolak prosiding dengan perbicaraa­n kedua yang dirancangk­an berkaitan dengan tuduhan berasingan terhadap Pell.

Pell masih kekal menafikan semua tuduhan terhadap dia, dan peguam belanya memberitah­u AFP dia bercadang untuk mengemukak­an rayuan terhadap tuduhan tersebut.

Satu perbicaraa­n prapenjatu­han hukuman dijadualka­n pada Rabu ini. — AFP

 ??  ??
 ??  ?? PELL (tengah) tiba di Mahkamah Daerah Victoria di Melbourne semalam. — Gambar AFP
PELL (tengah) tiba di Mahkamah Daerah Victoria di Melbourne semalam. — Gambar AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia