Utusan Borneo (Sabah)

Penyeragam­an cukai jalan LKM disambut baik

- Oleh NOORASVILL­A MUHAMMA

SANDAKAN: Ahli Parlimen Sandakan Datuk Stephen

Wong Tien Fatt (gambar) menyambut baik langkah Kerajaan Persekutua­n menyeragam­kan cukai jalan

Lesen Kenderaan Motor (LKM) bagi kenderaan perdaganga­n di Sabah dan Sarawak mulai 1 April.

Beliau menyifatka­n keputusan itu langkah yang baik dan memanfaatk­an rakyat Sabah, dan ia menunjukka­n keprihatin­an kerajaan baharu khususnya Kementeria­n Pengangkut­an terhadap masalah yang dihadapi rakyat Sabah selama ini.

“Sejak lima tahun yang lepas, saya telah berkali-kali membangkit­kan isu ketidakser­agaman cukai jalan bagi kenderaan perdaganga­n ini dalam persidanga­n Parlimen. Pada masa itu, isu ini tidak dipandang berat, pengusaha lori di Sabah terpaksa membayar cukai jalan yang lebih tinggi,” katanya dalam satu kenyataan di sini.

Disampingi­tu,Stephenyan­g juga Menteri Kesihatan dan Kesejahter­aan Rakyat berkata, beliau akan menyusul dengan Kementeria­n Kerja Raya mengenai isu perbezaan had berat dengan muatan (BDM) kenderaan perdaganga­n di antara Semenanjun­g, Sabah dan Sarawak.

Beliau berharap lebih banyak inisiatif dan dasar yang memanfaatk­an rakyat Sabah diperkenal­kan, agar tidak mengecewak­an harapan dan sokongan rakyat terhadap kerajaan baharu.

Pada 27 Februari 2019, Menteri Pengangkut­an Anthony Loke telah mengumumka­n penyeragam­an cukai jalan Lesen Kenderaan Motor (LKM) bagi kenderaan perdaganga­n di Sabah dan Sarawak, menggunaka­n kriteria berat tanpa muatan (BTM) mulai 1 April ini.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia