Utusan Borneo (Sabah)

Adat Istiadat Sembah Taat Setia akui pelantikan Undang Jelebu ke-16

-

JELEBU:AdatIstiad­atSembah Taat Setia dan Menjunjung Kaus Undang Luak Jelebu ke16, Datuk Maarof Mat Rashad telah dimulakan secara rasmi di sini pada Ahad.

Istiadat berkenaan merupakan sebahagian daripada istiadat menzahirka­n perakuan Maarof sebagai Undang Luak Jelebu ke-16 yang akan diadakan di Istana Besar Seri Menanti, dalam masa terdekat ini.

Istiadat yang berlangsun­g selama sehari itu dimulakan dengan Mandi Berlangir di perkaranga­n balai kediaman Undang Luak Jelebu ke-16, pagi Ahad.

Adat ini sebagai simbolik menaikkan ‘andeka’ atau daulat Maarof sebagai Undang Luak Jelebu yang baharu.

Selesai bersiram, Maarof diiringi oleh Datuk Menteri Sah Mangku Alam Raja Sari Ismail Mohd Zin dan Ibu Soko Maimon Rashad berangkat ke balai kediaman bagi upacara Adat Istiadat Sembah Taat Setia dan Menjunjung Kaus oleh pembesar-pembesar adat dan Waris Jelebu.

Majlis seterusnya dimulakan dengan ucapan lafaz taat setia oleh Datuk Menteri Sah Mangku Alam Raja Sari Ismail Mohd Zin sebagai kepala adat Luak Jelebu mewakili semua Datuk-Datuk Lembaga Delapan, Ibu Soko, Orang Besar dan Waris Negeri.

Ketika berucap pada majlis itu, Maarof berkata segala polemik adat Jelebu yang timbul sebelum ini perlu dijadikan kenangan dan pengajaran untuk diceritaka­n kepada anak cucu cicit supaya tidak lagi mengulangi fitnah dan adu domba berdasarka­n andaian dan prasangka tidak benar.

“Terjadinya pelantikan Undang Luak Jelebu ke-16 adalah mengikut aturan adat Jelebu seperti yang diamalkan oleh penyandang pusaka sebelum ini dan kini semua kekusutan dan kecelaruan telah terlerai.

“Kami bersama Lembaga Delapan Luak Jelebu serta sekalian waris-waris negeri membaca dan menyelidik­i segala aturan adat Jelebu dengan penuh tertib dan adab,” katanya.

Maarof berkata beliau menjadi pemerintah Jelebu disebabkan keteguhan Lembaga Delapan Luak Jelebu dan waris-waris negeri berpegang pada adat dan agama Islam dan bukannya melalui cara yang salah seperti yang cuba diuar-uarkan oleh pihak tertentu sebelum ini.

Kira-kira 100 penduduk Jelebuturu­tsamamemer­iahkan Adat Istiadat Sembah Taat Setia dan Menjunjung Kebawah Kaus Undang Luak Jelebu baharu itu.

Maarof diumumkan sebagai Undang Luak Jelebu ke-16 dalam satu istiadat pada 20 Dis 2018 bagi menggantik­an Undang Luak Jelebu ke-15, Datuk Musa Abdul Wahab yang meninggal dunia pada 11 Sept 2014.

Pada 20 Feb lepas, para Dato’ Lembaga Luak Jelebu terkejut dengan penyebaran surat daripada Dewan Keadilan dan Undang Negeri Sembilan yang menerima pengisytih­aran pelantikan Maarof sebagai Undang Luak Jelebu ke-16.Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia