Utusan Borneo (Sabah)

Rakyat Sarawak harus pertahan kebebasan bertindak, tentukan hala tuju: Minos

-

KUCHING: Rakyat Sarawak harus mempertaha­nkan kebebasan yang dimiliki sekarang daripada campur tangan pemerintah­an Barisan Nasional (BN) mahupun Pakatan Harapan (PH).

Penganalis­is politik Dato Peter Minos berkata, Sarawak kini mempunyai kebebasan dan tidak dipengaruh­i mana-mana pihak dalam tindakan dan menentukan hala tujunya.

“Di bawah pemerintah­an BN, rakyat Sarawak terpaksa berdiam diri dan walaupun sakit terpaksa bersetuju dengan perkara yang bertentang­an dengan kepentinga­n mereka seperti Akta Pembanguna­n Petroleum (PDA) 1974.

“Sekarang, luar daripada pemerintah­an BN dan PH, rakyat Sarawak mempunyai kebebasan untuk berkataber­kata dan tindakan dalam menentukan hala tuju.

“Rakyat Sarawak tidak boleh kehilangan kebebasan ini lagi. Ini adalah perjuangan mulia Gabungan Parti Sarawak (GPS) dan harus dipertahan­kan selamanya,” katanya.

Tambah Minos, pendirian tegas Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg untuk tidak membenarka­n campur tangan luar dalam pemerintah­an negeri amat disokong.

Sebagai rakyat Sarawak, Minos berkata, mesej Ketua Menteri adalah mudah, jelas dan sangat kuat.

Beliau turut yakin rakyat Sarawak yang benarbenar mengambil berat dan sayangkan Sarawak memahami mesej Ketua Menteri itu.

“Sebelum 1963, Sarawak merupakan negara yang berdaulat di bawah pemerintah­an British dan rakyat Sarawak yang berbilang kaum, agama, budaya dan tradisi menerima antara satu sama lain.

“Budaya ini sangat baik dan semua kaum dan agama menjaga antara satu sama lain dari pihak luar yang datang mengganggu dan campur tangan,” katanya menambah, rakyat tidak akan lupa pengalaman sedih dan buruk cubaan dikawal oleh pihak luar termasuk ketika zaman British, konfrontas­i Indonesia termasuk didominasi BN yang berakhir pada Mei 2018.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia