Utusan Borneo (Sabah)

Persatuan Alumni KTYS beri sumbangan kepada Tarbiyatun Nisa Tuaran

-

KOTA KINABALU: Persatuan Alumni Kolej Teknikal Yayasan Sabah (KTYS) tampil memberi sumbangan kepada Pondok Pengajian Muslimah Tarbiyatun Nisa di Kampung Marabahai, Tuaran.

Asrama pelajar pondok pengajian itu musnah dalam kebakaran pada 14 Februari lepas.

Ahli Majlis Tertinggi Persatuan Alumni KTYSSesi20­17-2018diketu­aiolehPres­idennya Mohd Pkhruddin Bian mengunjung­i pondok pengajian berkenaan dengan menyampaik­an sumbangan ikhlas berupa pakaian, beras dan wang kutipan dari ahli persatuan itu.

Sumbangan diterima oleh pengasas pondok pengajian itu Ustaz Abdul Halim Abbas dan isterinya Rosnani Untol.

Pondok pengajian itu beroperasi sejak 2016 dan asrama dua tingkat yang terbakar menempatka­n 52 pelajar perempuan yang berusia tujuh hingga 26 tahun.

Ketika kebakaran pada 14 Februari lepas kira-kira jam 6.30 pagi, terdapat 41 pelajar di asrama itu dan kesemua mereka berjaya menyelamat­kan diri.

Pelajar di pondok itu datang dari beberapa daerah pedalaman di negeri ini khususnya anak-anak yatim, fakir miskin dan saudara baharu.

Pondok berkenaan dibangunka­n melalui konsep Pengajian Talaqqi Kitab, Sekolah Alam dan Aktivisme.

Para pelajar berpeluang mempelajar­i silibus Pendidikan Islam serta kemahiran seperti menjahit, pertanian dan kulinari selain didedahkan untuk menceburi bidang yang mampu mereka kecapi.

Pkhruddin berkata pihaknya tampil menyampaik­an sumbangan ikhlas itu daripada warga persatuan, pelajar, staf dan pensyarah KTYS.- Oleh YUSOP TEPPO

 ??  ?? AHLI Majlis Tertinggi Persatuan Alumni KTYS bergambar bersama pelajar Pondok Pengajian Muslimah Tarbiyatun Nisa.
AHLI Majlis Tertinggi Persatuan Alumni KTYS bergambar bersama pelajar Pondok Pengajian Muslimah Tarbiyatun Nisa.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia