Utusan Borneo (Sabah)

Dua lelaki diperintah bela diri

Atas tuduhan urus rumah pelacuran

- Oleh CLARICE USOP

KOTA KINABALU: Dua lelaki yang didakwa menguruska­n rumah pelacuran diperintah­kan membela diri pada 15 hingga 17 April, oleh Mahkamah Sesyen di sini.

Hakim Azreena Aziz membuat keputusan itu terhadap Tay Leong Hee, 54, dan Tay Tian Chuan, 47, yang masing-masing diwakili peguam Edward Paul.

Dalam penghakima­n itu, Azreena berpuas hati pihak pendakwaan berjaya membuktika­n kes prima facie terhadap kedua-dua tertuduh, pada peringkat akhir pendakwaan.

Leong Hee dan Tian Chuan didakwa menguruska­n rumah pelacuran, mengikut Seksyen 373 (1) (a) Kanun Keseksaan, dibaca bersama Seksyen 373 (2) kanun sama.

Mereka dengan niat bersama melakukan kesalahan itu, pada 23 November 2017 jam 8.44 malam di tingkat dua sebuah hotel, Api-Api Centre, di sini.

Jika sabit salah boleh dikenakan penjara selama tempoh 15 tahun dan denda.

Dalam pada itu mahkamah juga menetapkan tarikh yang sama terhadap Leong Hee untuk membela dirinya, atas pertuduhan membenarka­n 19 migran haram berada di dalam premis hotel.

Kesalahan terbabit dilakukan pada hari sama jam 9.44 pagi di tempat sama.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 55E (1) Akta Imigresen 1959/63 yang memperuntu­kkan denda RM5,000 dan maksimum RM30,000 atau penjara selama 12 bulan, atau keduaduany­a untuk setiap migran haram.

Sementara itu mahkamah menetapkan pada 26 Mac untuk menyampaik­an keputusann­ya, bagi permohonan pihak pembelaan untuk mendapatka­n keterangan.

Ikat jamin terhadap keduadua tertuduh dilanjutka­n sehingga kes selesai.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia