Utusan Borneo (Sabah)

Cadangan warta Teluk Darvel untuk perlindung­an marin

- Oleh JOHN TAMBANAN

KOTA KINABALU: Taman-Taman Sabah akan menghantar cadangan untuk mewartakan kawasan laut Teluk Darvel, di mana terdapat ‘terumbu cincin biru’ atau ‘lubang biru’ yang dipublikas­ikan.

Pengarah Taman-Taman Sabah, Jamili Nais berkata, buat masa ini ia masih menjadi cadangan dan ia tidak diketahui apa yang akan dipanggil nanti.

“Ini adalah proses yang baru dimulakan. Kami akan menghantar cadangan kepada kerajaan negeri (kawasan laut Teluk Darvel) untuk perlindung­an marin. Ia akan mengambil masa,” katanya pada sidang media, di sini pada Jumaat.

Beliau juga berkata bahawa inibukanka­lipertamak­awasan berkenaan dicadangka­n untuk perlindung­an.

“Saya pergi ke sana untuk menyelam pada tahun 1990 kerana terdapat cadangan untuk mewartakan (kawasan), tetapi kami mendapati tahap kesihatan karang tidak baik.

Dan saya pergi ke sana semula pada tahun 1995 dan mendapati bahawa tahap kemerosota­n semakin memburuk.

Para pembuat keputusan kami (kemudian) tidak merasakan ia bernilai (diberi perlindung­an), tetapi (sekarang) konsep perwataan telah berubah dan bertujuan untuk melindungi dan memulihkan tempattemp­at yang telah dihina,” jelasnya.

Beliau mengambil Taman Tunku Abdul Rahman sebagai contoh kawasan laut yang sangat direndahka­n yang telah diperkaya kerana perlindung­an yang diberikan kepadanya.

Oleh itu, mereka meletakkan cadangan untuk perlindung­an kawasan laut Teluk Darvel yang juga dikenali sebagai Teluk Silam kepada sesetengah pihak.

Jamili berkata, bahawa walaupun mereka telah melakukan ekspedisi menyelam di tapak tersebut, mereka tidak tahu tentang ‘cincin’ itu kerana mereka tidak mempunyai teknologi ‘drone’ sekarang.

“Kawasan yang dicadangka­n untuk perlindung­an marin telah rosak teruk akibat aktiviti memamcing dan pengeboman ikan,” katanya.

Jamili juga memohon maaf kepada Glen Hapirulla, 56, yang merupakan pemilik tapak penyelaman Pirate Divers dan pengajar menyelam tempatan dan orang yang menemui ‘terumbu cincin biru’ pada 2017.

Beliau juga berkata bahawa penghargaa­n patut diberikan kepada Glen dan pasukannya di atas penemuan mereka.

Berhubung dengan ekspedisi terbaru mereka di Teluk Darvel yang diadakan pada Februari, Jamili berkata bahawa ia bertujuan untuk mencari alasan dan justifikas­i untuk menyokong cadangan mereka untuk perlindung­an kawasan laut di teluk itu.

Beliau berkata bahawa pasukan penyelidik dari Taman-Taman Sabah dan Universiti Malaysia Sabah (UMS) serta pejabat daerah menghubung­i Glen untuk ekspedisi itu.

“Dia tidak dapat menyertai kerana dia berada di Singapura untuk perayaan Tahun Baharu Cina,” katanya.

Beliau berkata kumpulan penyelidik teruja untuk mengetahui apa yang mereka sebut sebagai ‘lubang biru’ atau ‘terumbu cincin biru’, yang merupakan tarikan utama tempat itu.

Jamili bagaimanap­un memberitah­u bahawa ia bukanlah satu penemuan baru kerana ia telah dijumpai beberapa tahun sebelumnya oleh Glen dan pasukannya.

Sementara itu, Glen berkata bahawa dia telah membawa ramai pelancong ke tapak tersebut sejak ia ditemui.

Bagaimanap­un katanya, untuk melindungi tapak tersebut, hanya sebilangan kecil pelancong dibawa ke sana untuk satu masa.

 ??  ?? JAMILI (kanan) berjabat tangan dengan Glen selepas sidang media.
JAMILI (kanan) berjabat tangan dengan Glen selepas sidang media.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia