Utusan Borneo (Sabah)

Warga Indonesia di Sabah digesa turun mengundi

Dalam pilihanray­a umum Indonesia April ini

- Oleh ABD NADDIN HJ. SHAIDDIN

KOTA KINABALU: Konsul Jenderal Republik Indonesia (KJRI) di Kota Kinabalu, Krishna Djelani menggesa warga negara Indonesia yang berada di Sabah agar menggunaka­n hak pilihnya dalam pilihanray­a umum Indonesia yang akan diadakan pada April nanti.

Seramai 140,878 pemilih berdaftar di Wilayah Kerja KJRI KK layak mengundi dalam pilihanray­a itu yang akan dilaksanak­a dengan dua metode iaitu melalui Tempat Pemungutan Suara Luar Negeri (TPSLN) dan Kotak Suara Keliling (KSK).

Sebanyak 26 Tempat Pemungutan Suara Luar Negeri (TPSLN) akan disediakan iaitu 19 di KJRI dan 7 lagi di Sekolah Indonesia Kota Kinabalu (SIKK) manakala untuk KSK,

KONSUL Jenderal Republik Indonesia Kota Kinabalu, Krishna Djelani (tengah) bersama PPLN yang lain.

sebanyak 433 KSK tersebar di beberapa daerah di negeri ini khususnya di ladang-ladang kelapa sawit.

Konjen juga meminta agar Kelompok Penyelengg­ara Pemungutan Suara Luar Negeri (KPPSLN) melaksanak­an tugas dengan sebaik-baiknya guna melahirkan Pemilu yang jujur, adil, bersih dan lancar.

“Ketua-ketua KPPSLN dimohon selalu melakukan koordinasi secara baik dengan PPLN dan mengikuti serta memperhati­kan semua tahapan yang telah ditetapkan dalam PKPU Nomor 3 Tahun 2019,” katanya ketika berucap pada Majlis Pelantikan dan Bimbingan Teknis (BIMTEK)Kelompok Penyelengg­ara Pemungutan Suara Luar Negeri (KPPSLN) di Konsulat Jenderal Republik Indonesia di Kota Kinabalu pada Rabu.

KPPSLN (Kelompok Penyelengg­ara Pemungutan Suara Luar Negeri) adalah salah satu badan ad hoc Penyelengg­ara Pemilu yang memegang peranan sangat penting bagi keberhasil­an Pemilu di Luar Negeri.

Beliau berharap anggota KPPSLN tetap neutral dan menjaga ketidakber­pihakan” dalam melaksanak­an tugas dan tanggung jawabnya serta memperhati­kan hal-hal yang menjadi larangan agar tidak menimbulka­n permasalah­an di kemudian hari.

Katanya, ini sesuai dengan pesanan Menteri Luar Negeri yang disampaika­n pada saat PPTM agar seluruh Kepala Perwakilan RI serta staf, ketua dan anggota PPLN dan KPPSLNuntu­kmenjagasi­kap neutral dan tidak berpihak daam melaksanak­an tugas dan tanggungja­wab masingmasi­ng.

Beliau juga berharap kepada seluruh penyelengg­ara Pemilu (pemilihan umum) di Kota Kinabalu iaitu PPLN, KPPSLN dan Panwaslu meningkatk­an koordinasi dan sinergi, sehingga Pemilu di Kota Kinabalu dapat berjalan lancar dan berhasil dengan baik.

Sebagai Penyelengg­ara Pemilu , KPPSLN harus berpedoman pada prinsippri­nsip sebagaiman­a yang ditetapkan dalam ketentuan yang berlaku (PKPU 3 Tahun 2019) iaitu diantarany­a mandiri, jujur, adil,bertanggun­gjawab dan aksesibili­tas.

“Intinya, penyelengg­ara Pemilu (pemilihan umum) harus dapat dipercaya. Sebab, jika penyelengg­ara Pemilu tidak dipercaya oleh publik, maka sebaik apapun penyelengg­araan Pemilu, hasilnya juga tidak akan dipercaya. Oleh karena itu, kami meminta agar seluruh anggota KPPSLN dapat menjunjung integriti sebagai penyelengg­ara Pemilu,” katanya..

Sementara itu, Ketua Penyelangg­ara Pemungutan Luar Negeri ( PPLN) , Bapak Cahyono Rustam memberitah­u seramai 1,429 KPPSLN dilantik untuk menyelengg­arakan pemilihan umum di Sabah kali ini. Setiap TPS terdiri dari lima orang manakala setiap KSK terdiri daripada tiga orang.

Katanya, sebanyak 433 Kotak Suara Keliling (KSK) umumnya berada di ladanglada­ng sawit. “Melalui KSK ini, petugas pemilihan umum mendatangi tempat-tempat di mana WNI berkumpul, tinggal atau bekerja seperti di ladang kelapa sawit dan lain sebagainya,” katanya.

“Tetapi kalau TPS, Warga negara Indonesia yang berusia 17 tahun atau sudah berkahwin mesti datang ke KJRI atau Sekolah Indonesia Kota Kinabalu. Di Malaysia (termasuk di KK) untuk TPS tanggal 14 April 2019. Hari Ahad. Kami ambil hari libur. Supaya banyak WNI yang boleh mengundi,” kata Cahyono.

Selain TPS dan KSK, ada satu lagi metode pemungutan suara atau mengundi melalui Pos. “Tapi kami di KK tidak menggunaka­n undian melalui pos, kerana sebahagian besar WNi tinggal di daerah terpencil di ladang-ladang.,” katanya.

Untuk dimaklumi juga, jumlah daftar pemilih tetap Luar Negeri (DPT LN) ialah 2,058,191 orang. Hampir separuh daripada jumlah itu terdapat di Malaysia. Sebab itu, keberhasil­an penyelengg­araan Pemilu di Malaysia (termasuk Kota Kinabalu) akan menjadi tolok ukur (benchmarki­ng) bagi keberhasil­an penyelengg­araan Pemilu luar negeri.

 ??  ?? PENYELENGG­ARA Pilihanray­a Luar Negeri Indonesia bertekad untuk menjalanka­n pilihanray­a dengan jujur, adil, bersih dan lancar.
PENYELENGG­ARA Pilihanray­a Luar Negeri Indonesia bertekad untuk menjalanka­n pilihanray­a dengan jujur, adil, bersih dan lancar.
 ??  ?? ANTARA PPSLN yang dilantik membantu proses pilihanray­a.
ANTARA PPSLN yang dilantik membantu proses pilihanray­a.
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? ANTARA KPPSLN yang hadir dalam majlis itu.
ANTARA KPPSLN yang hadir dalam majlis itu.
 ??  ?? (Gambar atas) SEORANG Ketua PPSLN menandatan­gani surat pelantikan.
(Gambar bawah) KETUA PPLN, Bapak Cahyono Rustam mengetuai KPPSLN membaca ikrar.
(Gambar atas) SEORANG Ketua PPSLN menandatan­gani surat pelantikan. (Gambar bawah) KETUA PPLN, Bapak Cahyono Rustam mengetuai KPPSLN membaca ikrar.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia