Utusan Borneo (Sabah)

MAIWP rai 68 pelajar cemerlang 2018

-

MAJLIS Agama Islam Wilayah Persekutua­n (MAIWP) meraikan 68 pelajar yang memperoleh­i keputusan cemerlang dalam peperiksaa­n UPSR, UPSRA, PT3, SPM dan STPM bagi tahun 2018.

Pada majlis itu, mereka menerima sijil penghargaa­n beserta wang tunai RM150 hingga RM500 mengikut peringkat peperiksaa­n masing-masing, dengan jumlah keseluruha­n sebanyak RM18,100.

Majlis perasmian dan penyampaia­n anugerah disempurna­kan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Agama Islam Wilayah Persekutua­n (MAIWP) Datuk Haji Abdul Aziz Jusoh di Dewan Utama Kompleks Darul Kifayah MAIWP Labuan.

Abdul Aziz berkata Majlis Penyampaia­n Anugerah Kecemerlan­gan Akademik Pelajar Baitulmal merupakan program tahunan MAIWP sebagai tanda meraikan kejayaan dan kecemerlan­gan para pelajar penerima bantuan Baitulmal.

Katanya, anugerah yang diberikan merupakan penghargaa­n MAIWP kepada para pelajar yang telah menunjukka­n prestasi cemerlang dalam peperiksaa­n UPSR, UPSRA, PT3, SPM dan STPM 2018.

“Di samping itu, MAIWP juga berbesar hati memberi anugerah kepada pelajar penerima Bantuan Am Pelajaran (IPT) yang mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaa­n,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Penyampaia­n Anugerah Kecemerlan­gan Akademik Pelajar Baitulmal Bagi Tahun 2018.

Pada majlis itu, Abdul Aziz menyampaik­an replika cek bagi peruntukan Bantuan Pendidikan di Wilayah Persekutua­n Labuan Bagi Tahun 2019 bernilai RM3.3 juta kepada Ketua Sektor Pengurusan Pembanguna­n Kemanusiaa­n, Jabatan

ABDUL Aziz (tengah) bersama pelajar cemerlang 2018.

Pendidikan Wilayah Persekutua­n Labuan Asbolla Amit, yang mewakili Pengarah Pendidikan Labuan Raisin Saidin.

Pada tahun ini, MAIWP memperuntu­kkan sebanyak RM1,481,600 untuk Bantuan Am Persekolah­an serta RM1,001,800 untuk Bantuan Peralatan dan Pakaian Persekolah­an.

Sementara peruntukan bagi bantuan zakat pendidikan peringkat IPT adalah sebanyak RM888,200.

Melalui skim agihan zakat pendidikan itu, wang tunai diberikan kepada para pelajar daripada keluarga asnaf fakir, miskin, fisabilill­ah dan mualaf yang mana jumlah bantuan diterima adalah berbeza mengikut tahap persekolah­an dan pengajian.

Bantuan yang diberikan itu merupakan antara program agihan tahunan yang dijalankan oleh MAIWP.

Selain bantuan secara terus, MAIWP turut memanfaatk­an zakat untuk membangunk­an institusi-institusi pendidikan bermula dari peringkat awal persekolah­an kanakkanak sehingga ke peringkat pengajian tinggi.

“Saya yakin dan percaya melalui agihan zakat ini, ramai dari kalangan anak-anak keluarga asnaf khususnya di Wilayah Persekutua­n Labuan telah mendapat manfaat sepenuhnya sekali gus membantu meringanka­n beban keluarga dan menjadi pemangkin semangat agar anak-anak asnaf lebih berusaha untuk berjaya di dalam pelajaran,” katanya.

Turut hadir, Ketua Penolong Pengarah Kanan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutua­n Labuan Ustaz Sabarudin Hasan, Ketua Penolong Mufti Pejabat Mufti Wilayah Persekutua­n Labuan Ustaz Mohd Sukri Abd Ghani dan Pengurus Majlis Agama Islam Wilayah Persekutua­n Cawangan Labuan Ustaz Ahmad Saifuddin Haji Md Tahir.

 ??  ??
 ??  ?? ABDUL Aziz menyampaik­an anugerah kepada pelajar cemerlang sambil diperhatik­an Sabarudin (kiri) dan Ahmad Saifuddin (kanan).
ABDUL Aziz menyampaik­an anugerah kepada pelajar cemerlang sambil diperhatik­an Sabarudin (kiri) dan Ahmad Saifuddin (kanan).
 ??  ?? ABDUL Aziz (dua kiri) menyampaik­an replika cek kepada Asbolla sambil diperhatik­an Sabarudin (kiri) dan Ahmad Saifuddin (kanan).
ABDUL Aziz (dua kiri) menyampaik­an replika cek kepada Asbolla sambil diperhatik­an Sabarudin (kiri) dan Ahmad Saifuddin (kanan).

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia