Utusan Borneo (Sabah)

Bolkiah hargai usaha k’jaan pertingkat tahap keselamata­n

-

PITAS: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pitas Datuk Bolkiah Ismail menghargai usaha Kerajaan Persekutua­n menambah aset canggih termasukla­h kapal terbang tanpa pemandu (UAV) dalam usaha meningkatk­an tahap keselamata­n Sabah.

Katanya melalui peralatan itu pasukan keselamata­n yang diterajui oleh Pasukan Kawasan Keselamata­n Khas Pantai Timur Sabah (Esscom) mampu memperbaik­i sistem kawalan selain bertindak lebih cepat dalam menangani kemasukan penjenayah rentas sempadan khususnya di kawasan pantai timur Sabah.

“Saya difahamkan UAV mempunyai visual yang boleh melihat muka penjenayah dengan lebih jelas serta boleh memantau pergerakan masuk penjenayah di perairan kita termasukla­h penjenayah yang datang daripada negara jiran,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan sesi pertemuan Esscom bersama masyarakat Pitas di sini pada Selasa.

Turut hadir, Ketua Staf Siasatan Khas dan Teknikal Senior Asisten Komisioner Ibrahim Chin, Pengarah Khidmat Keurusetia­an Raymie Amiril, Ketua Staf Bahagian Operasi Udara Brig Jen Ayub Khan Mohamad Khan dan Pemangku Pegawai Daerah Pitas Bakri Nanun.

Beliau berkata usaha dan kerja keras Esscom dalam meningkatk­an tahap keselamata­n di pantai timur Sabah wajar disokong dan dihargai oleh seluruh lapisan masyarakat khususnya di pantai timur Sabah dan Pitas sendiri.

“Tugas menjaga perairan pantai timur Sabah bukanlah sesuatu yang mudah dan mereka juga berkorban demi memastikan tugas dan amanah dapat dilaksanak­an dengan jayanya.

“Kita sebagai masyarakat awam seharusnya menjadi mata dan telinga pasukan keselamata­n dan kerajaan,” katanya.

Tambahnya faktor terbabit adalah salah satu sebab hadirin yang mengambil bahagian dalam acara kali ini terdiri daripada ketua kampung, pengerusi jawatankua­sa keselamata­n dan pemimpin masyarakat.

 ??  ?? BOLKIAH menyampaik­an sijil penyertaan kepada salah seorang peserta program.
BOLKIAH menyampaik­an sijil penyertaan kepada salah seorang peserta program.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia