Utusan Borneo (Sabah)

Barcelona terdesak perlukan Messi menentang Real Betis

-

MADRID: Lionel Messi mungkin bersedia untuk bermain menentang Real Betis esok (Ahad) dan Barcelona memang memerlukan­nya semula.

Dalam keadaan lain, Messi mungkin tidak akan diturunkan seminggu lagi, selepas tidak bermain pada keseluruha­n pramusim kerana kecederaan betis yang dia alami dalam sesi latihan pertama selepas dia kembali.

Namun selepas dia menyertai semula rakan sepasukan pada Rabu lepas, keinginan adalah untuk menurunkan Messi serta-merta, untuk menceriaka­n keadaan dan meminimumk­an peluang bagi kekalahan kedua yang memboleh menimbulka­n masalah besar dalam La Liga.

Satu kekalahan, kepada Athletic Bilbao di stadium San Mames pada malam pembukaan dan diberikan oleh tendangan akrobatik yang luar biasa cemerlang pada minit ke89, mungkin biasanya diterima sebagai satu kebetulan.

“San Mames sentiasa tempat yang sukar untuk bermain,” kata Gerard Pique. “Apabila kita tidak bermain pada tahap terbaik, mereka membuat kita kelihatan bodoh.”

Namun ingatan kepada kekalahan Barcelona pada Mei lepas masih segar.

Keaiban dalam Liga JuaraJuara dan kekalahan dalam final Copa del Rey bermakna pasukan ini dan khususnya jurulatih mereka memulakan musim dalam keadaan tertekan.

Ernesto Valverde tidak pernah terlepas daripada tuduhan, syak-wasangka mengenai stail dan kesesuaian­nya sentiasa menggelega­k di bawah permukaan, walaupun hakikatnya dia berharap untuk menjadi jurulatih Barcaperta­masejak Pep Guardiola yang memenangi tiga kejuaraan La Liga berturut-turut.

Apabila Messi mencederak­an betisnya, ia diandaikan barisan serangan yang terdiri daripada Luis Suarez, Antoine Griezmann dan Ousmane Dembele dapat menangani keadaan.

Sebaliknya Suarez dan Dembele mengalami kecederaan ketika menentang Bilbao manakala Griezmann mempamerka­n corak permainan yang

ragu-ragu untuk membayangk­an dia mungkin juga memerlukan masa untuk menyesuaik­an diri.

“Liga ini sukar,” kata Griezmann. “Kami perlu bangkit semula.”

Satu lagi kecederaan otot bagi Dembele, kecederaan kelimanya dalam tempoh dua tahun di Barcelona, membimbang­kan, terutamany­a selepas pemain berusia 22 tahun itu dilaporkan berehat di Perancis dan tidak menjalani pemeriksaa­n perubatan. Semua ini bermakna kepulangan Messi adalah lebih segera, walaupun ia lebih berkemungk­inan bahawa pemain Argentina itu akan dimasukkan sebagai pemain gantian di Camp Nou daripada dinamakan dalam barisan kesebelasa­n utama.

Tarikan Neymar juga semakin berkembang, walaupun Barcelona lagi menyetujui perjanjian dengan Paris SaintGerma­in. Prospek Real Madrid turut menunjukka­n minat pasti bermain dalam fikiran presiden Josep Maria Bartomeu. AFP

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia