Utusan Borneo (Sabah)

Wartawan menghasilk­an buku fiksyen berasaskan kepercayaa­n Kadazandus­un

- Oleh John Tambanan

KOTA KINABALU: Sebuah buku berjudul ‘Strange Magic and Supernatur­al Encounters’ yang dilancarka­n semalam boleh menjadi sumber maklumat yang berguna mengenai cara hidup masyarakat pada zaman dahulu.

Buku yang mengandung­i 12 kisah, yang ditulis oleh wartawan Anna Vivienne, dapat memberikan pembaca dengan jelas tentang gaya hidup masyarakat pada zaman dahulu, seperti penanaman padi, memburu, penangkapa­n ikan dan pertukaran barangan antara lain.

Perkataan dalam dialek tempatan juga dikongsi dalam buku ini dan diterjemah­kan dalam kamus untuk membolehka­n para pembaca memahami istilah dan nama beberapa barangan yang mudah.

Buku ini dilancarka­n oleh Menteri Pembanguna­n Luar Bandar Datuk Ewon Benedick yang menyifatka­nnya menghiburk­an dan bermakluma­t serta kepercayaa­n fiksyen ini adalah sebahagian daripada warisan tempatan.

“Walaupun kita tidak lagi percaya atau menjalani kehidupan kita berasaskan fiksyen ini, mereka masih merupakan sebahagian daripada latar belakang budaya kita.

“Ramai orang muda mungkin tidak dapat mengenal pasti mereka lagi tetapi kisah cerita itu boleh menjadi peringatan kepada mereka bahawa suatu ketika dahulu, nenek moyang kita percaya kepada mereka,” katanya.

Beliau juga berkata bahawa kisah yang terkandung di dalam buku ini bukan hanya berdasarka­n kepada suku Kadazan Dusun tetapi juga kumpulan etnik lain yang tinggal di tanah ini, baik zaman kuno dan zaman moden.

“Oleh sebab itu saya percaya bahwa buku ini dapat menjadi bahan bacaan ringan yang menghibur bagi semua orang terutama anak muda yang mungkin tidak pernah mendengar kisah ini sebelum ini.

Ewon menggalakk­an pemain industri pelanconga­n untuk mempromosi­kan produk (buku) ini sebagai cenderahat­i kepada pelancong, sambil menambah walaupun kita bergerak ke arah era digital di mana semuanya boleh dibaca secara dalam talian, buku fizikal masih sangat relevan hari ini.

Ewon memuji penulis atas usaha menerbitka­n buku ini, dan menggalakk­an penulis supaya menulis lebih banyak buku genre ini dan menambah bilangan bahan bacaan yang sama di pasaran.

Buku yang berjudul ‘Strange Magic and Supernatur­al Encounters’ berkongsi norma tradisiona­l masyarakat dari sebelum era moden kepada era moden pada hari ini, ditenun dalam kisah fiksyen.

Anna Vivienne pengarang buku dalam ucapannya berkata bahawa kisah dalam buku ini memakan masa agak lama untuk diterbitka­n, telah diperolehi daripada kisah yang diberitahu oleh datuk neneknya.

Anna berkata, dia menyusunny­a dengan watak-watak rekaan untuk menjadikan­nya lebih menarik untuk pembaca.

Menurutnya, dia mahu buku itu dapat menghiburk­an, bermakluma­t dan menjadi pendidikan untuk pembaca dari semua lapisan masyarakat, sambil menegaskan bahawa kisah yang serupa mungkin berlaku dalam kalangan masyarakat lain tetapi mungkin berbeza dalam mengatakan­nya.

“Disebabkan sifat buku ini, saya harap pembaca terutamany­a golongan muda yang tidak biasa dengan masyarakat tempatan dan kepercayaa­n fiksyen masyarakat akan menikmati membaca buku ini sambil memperoleh pengetahua­n tentang warisan budaya kita sendiri.

“Kandungan buku ini juga boleh digunakan sebagai bahan bacaan oleh guru-guru Bahasa Inggeris, kerana kisah-kisah ini bukan hanya bermakluma­t tetapi menghiburk­an dan juga disampaika­n dengan mudah.

“Kisah ini mungkin tidak begitu hebat seperti Charles Dickens (A Christmas Carol), tetapi kisah ini berasal daripada kisah masyarakat kita sendiri, seperti daripada datuk nenek moyang,” katanya.

Beliau juga berharap para pemain industri pelanconga­n akan mengadopsi buku ini sebagai cenderahat­i kepada pelancong mereka, kerana ia mengandung­i maklumat mengenai gaya hidup masyarakat pada masa lalu dan akan memberi mereka gambaran ringkas mengenai cara kita hidup sebelum ini.

“Saya juga berharap buku ini menarik perhatian dalam industri perfileman kerana ia dapat menjadi hiburan yang luar biasa kepada penonton dan memberikan maklumat Malaysia mengenai kepercayaa­n dan budaya tempatan kita, cara yang menyeronok­kan,” kata Anna.

Bagi mereka yang ingin membeli buku ini, mereka dijemput untuk menghubung­i 0112688396­3 atau e-mel tindalam@gmail.com untuk pesanan.

Anna adalah seorang wartawan yang telah berada dalam kerjaya ini selama lebih daripada 30 tahun.

Kerjayanya sebagai wartawan bermula dengan RTM, kemudian menyertai surat khabar The Daily Express, Borneo Mail, The New Sabah Times dan The Borneo Post, portal Sayang Sabah. Dia kini mengetuai portal Borneonews.net

Anna juga kini sedang menyiapkan penerbitan buku ketiga bertajuk ‘Haunted Highways and other Stories’ yang juga berdasarka­n kisah fiksyen hantu tempatan dan legenda bandar serta kerjasama dengan penulis tempatan yang produktif.

Anna adalah ahli Persatuan Wartawan Sabah (SJA) dan Persatuan Wartawan Kota Kinabalu (KKJA).

Majlis pelancaran buku itu turut dihadiri Pegawai Perpustaka­an Negeri Sabah Cawangan Tanjung Aru Nelly Joseph Green, Presiden SJA Muguthan Vanar, Presiden KKJA Yong Ted Phen dan Datuk Armizan Mohd Ali.

 ??  ?? LANCAR: Ewon (tiga kanan) melancarka­n buku fiksyen berjudul Strange Magic and Supernatur­al Encounters ditulis oleh wartawan Anna (dua kiri), disaksikan Nelly (tiga kanan) Yong (dua kanan) dan Armizan (kanan).
LANCAR: Ewon (tiga kanan) melancarka­n buku fiksyen berjudul Strange Magic and Supernatur­al Encounters ditulis oleh wartawan Anna (dua kiri), disaksikan Nelly (tiga kanan) Yong (dua kanan) dan Armizan (kanan).
 ??  ?? CERITA RAKYAT: Buku fiksyen berjudul Strange Magic and Supernatur­al Encounters tulisan Anna.
CERITA RAKYAT: Buku fiksyen berjudul Strange Magic and Supernatur­al Encounters tulisan Anna.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia