Utusan Borneo (Sabah)

Hong Kong seru bantuan Britain

Penunjuk perasaan nyanyikan lagu untuk Ratu dan kibar Union Jack

-

HONG KONG: Beratusrat­us penunjuk perasaan Hong Kong menyanyika­n lagu ‘God Save the Queen’ dan mengibarka­n bendera Union Jack ketika berhimpun di luar Konsulat British kelmarin menuntut supaya bekas kuasa jajahannya itu memastikan China menghormat­i komitmenny­a terhadap kebebasan bandar tersebut.

Wilayah yang diperintah China itu digegarkan bantahan prodemokra­si selama beberapa minggu yang kadangkala bertukar ganas, dengan para penunjuk perasaan berang terhadap apa yang dilihat sebagai campur tangan menakutkan Beijing dalam hal-ehwal bandar raya mereka di sebalik janji untuk autonomi.

Deklarasi Gabungan SinoBritis­h, ditandatan­gani pada 1984, menyatakan tentang masa depan Hong Kong selepas ia kembali kepada China pada 1997, formula ‘satu negara, dua sistem’ yang memastikan kebebasan yang tidak dinikmati di tanah besar.

“Deklarasi Gabungan Sino-British BATAL,” tertulis pada sekeping poster. “SOS Hong Kong,” menurut satu lagi.

“Formula sebuah negara, dua sistem telah musnah,” laung mereka dalam bahasa Inggeris di bawah pancaran terik matahari, beberapa orang membawa bendera Union Jack. “Bebaskan Hong Kong.”

Ramai golongan muda mencari laluan keluar dari Hong Kong, kata pihak penganjur.

Britain seharusnya menukar status dalam pasport British National (Luar negara) , satu kategori yang dihasilkan selepas Britain mengembali­kan Hong Kong kepada China.

Pasport membolehka­n seorang pemegang untuk melawati Britain selama enam bulan namun tidak mendapat hak secara automatik untuk tinggal atau bekerja di sana.

“Saya berada di sini untuk menuntut agar pihak UK melindungi hak rakyat kami di Hong Kong dan bersuara bagi pihak Hong Kong di bawah Deklarasi Bersama,” Jacky Tsang, 25, memberitah­u Reuters.

Kesan daripada bantahan adalah perundanga­n yang dirancangk­an, sekarang menarik balik, yang akan membenarka­n rakyat dihantar ke tanah besar China bagi perbicaraa­n meskipun Hong Kong memiliki sistem kehakiman bebasnya sendiri yang amat disegani .

Bantahan kemudian telah meluas kepada beberapa tuntutan untuk pengundian sejagat.

China menyatakan ia adalah komited kepada perjanjian, menafikan campur tangan dan menyatakan bandar raya itu merupakan satu isu dalaman China.

Ia menuduh kuasa asing, terutamany­a Amerika Syarikat (AS) dan Britain, sebagai mencetuska­n ketegangan dan memberitah­u mereka agar mempedulik­an hal mereka sendiri.

Britain menyatakan ia memiliki tanggungja­wab perundanga­n bagi memastikan China patuh kepada Deklarasi 1984.

“Deklarasi bersama merupakan perjanjian mengikat yang sah antara UK dan China yang kekal sebagai sah hingga hari ini ketika ia ditandatan­gani dan disahkan sejak 30 tahun lepas,” kata jurucakap Pejabat Luar Negara British Jun lepas.

“Sebagai rakan penandatan­gani kedua, kerajaan UK akan terus mempertaha­nkan kedudukan kami.”

Namun masih belum jelas lagi apa yang Britain mampu lakukan bagi mempertaha­nkan pendiriann­ya.

Ia telah meletakkan harapannya terhadap kerjasama pelaburan dan dagangan yang lebih rapat dengan China, yang mana sejak 1997 telah membangun menjadi ekonomi kedua terbesar di dunia, selepas ia meninggalk­an Kesatuan Eropah pada hujung bulan seterusnya.

Barisan Hak Asasi Manusia Sivil turut menyeru rali besar-besaran di Victoria Park, timur daerah tengah perniagaan, namun pihak polis enggan memberi kebenaran disebabkan oleh pertempura­n awal selepas perhimpuna­n besar. — Reuters

 ?? — Gambar Reuters ?? LANTANG: Penunjuk perasaan antikeraja­an berarak semasa menyertai demonstras­i berpayung di Hong Kong, semalam.
— Gambar Reuters LANTANG: Penunjuk perasaan antikeraja­an berarak semasa menyertai demonstras­i berpayung di Hong Kong, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia