Utusan Borneo (Sabah)

Pegawai polis Kanada siasat kes dana Rusia ditangkap

-

MONTREAL:

Seorang pegawai kanan perisikan Royal Canadian Mounted Police (RCMP) ditangkap pada minggu ini kerana dikatakan mencuri dokumen sensitif melihat satu siasatan mengenai pengubahan dana Rusia yang dicuri, lapor media Kanada pada Sabtu lepas.

Globe and Mail menyatakan penahanan Cameron Ortis telah dikaitkan dengan satu kes rasuah yang besar mana telah didedahkan pertama kalinya oleh Sergei Magnitsky, yang muncul di depan umum bersama maklumat mengenai satu skim penipuan bernilai 230 juta dikatakan dijalankan oleh kementeria­n dalam negara Rusia dan pegawai kanan percukaian.

Ortis pada Ogos lepas menyatakan akan mengawasi satu siasatan dalam sama ada sebahagian daripada wang telah disalurkan melalui kanada, lapor akhbar lagi.

“Ortis, pengarah urusan bagi Pusat Penyelaras­an Perisikan Negara di RCMP, merancang untuk menemui buat kali kedua dengan pasukan perundanga­n berkaitan dengan perkara melibatkan lebih dari 14 juta dalam penipuan Rusia yang terikat dengan Kanada,” kata The Globe and Mail, memetik kepada sumber yang dirahsiaka­n.

Penglibata­n Ortis di dalam kes muncul selepas William Browder, seorang pegawai kewangan British dan bekas pelabur di Rusia di mana Magnitsky telah bekerja, memfailkan satu aduan dengan pihak RCMP pada 2016.

Magnitsky meninggal dunia ketika dalam tahanan selepas berada di dalam penjara selama 11 bulan pada 2009.

Agensi polis persekutua­n Kanada tidak membuka satu bekas siasatan mengenai tuduhan itu, di sebalik satu pertemuan pada 2017 di antara Ortis dan Browder, menurut akhbar.

Ortis, yang telah ditangkap di ibu negara Ottawa pada Khamis lepas, merupakan seorang penasihat kanan kepada bekas pesuruhjay­a RCMP Bob Paulson, dan telah mengawal operasi menangani perisikan, lapor Global News di Kanada.

Beliau berdepan lima tuduhan di bawah akta jenayah dan Akta Keselamata­n Maklumat serta akan hadir di mahkamah bagi perbicaraa­n pada Jumaat depan.

“Tuduhan adalah bahawa beliau telah memperoleh­i, menyimpan, memproses maklumat sensitif, yang kami percayai dengan niat untuk memberikan ia kepada pihak lain yang mana beliau tidak seharusnya berhubung dengan,” pendakwa raya John MacFarlane memberitah­u wartawan selepas Ortis muncul di mahkamah pada Jumaat lepas.

RCMP bimbang Ortis telah mencuri “maklumat dengan kuantiti yang besar, boleh membawa kepada beberapa siasatan yang tidak dinyatakan,” menurut kepada Global News, yang mula melaporkan penahanan tersebut.

Kanada merupakan negara anggota bagi pakatan perisikan “Five Eyes” bersama Australia, New Zealand, Britain dan Amerika Syarikat. – AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia