Utusan Borneo (Sabah)

30 maut bas sarat muatan terbabas lalu terbakar

-

MBANZA-NGUNGU: Selurang-kurangnya 30 orang terkorban apabila sebuah bas yang penuh terbabas dari jalan raya dan terbakar semalaman berhampira­n Kinshasa, bandar utama DR Congo, menurut seorang pegawai tempatan kelmarin.

“Angka sekarang adalah 30 kematian.

“Seramai 18 orang lain mengalami melecur peringkat ketiga,” jurucakap Palang Merah David Nsiala memberitah­u AFP.

“Kami akan meneruskan kerja-kerja mengenal pasti mayat tersebut,” tambah Nsiala, yang menguruska­n Palang Merah di wilayah Mbanza-Ngungu di barat Kinshasa.

Bas tersebut yang sarat dengan muatan dan penumpang, dalam perjalanan dari Lufu ke Kinshasa ketika breknya gagal berfungsi dan pemandunya hilang kawalan, Didier Nsimba, timbalan pentadbir bagi wilayah Mbanza-Ngungu, memberitah­u AFP.

Kemalangan berlaku pada kira-kira jam 1 pagi, tambah beliau.

Presiden Felix Tshisekedi menyampaik­an ucapan takziahnya kepada keluarga malangnya dan memutuskan untuk membatalka­n rancangan untuk menghadiri majlis pertabalan Maharaja Naruhito dari Jepun hari ini, menurut pihak pejabatnya dalam satu kenyataan.

Beliau meminta pihak berkuasa agar merawat mangsa yang tercedera dan memastikan pengebumia­n yang sepatutnya bagi mangsa yang meninggal dunia, ketua kakitangan utama bagi presiden Kamerhe berkata dalam satu kenyataan.

Seorang penumpang yang tercedera, yang hanya menyatakan namanya sebagai Nacha menyatakan lebih 100 orang berada di dalam kenderaan itu.

Banyak mayat yang rentung terbakar sehingga sukar untuk dikenal pasti, tambah beliau lagi.

Mbanza-Ngungu terletak kira-kira 150 kilometer dari Kinshasa di Highway 1, sebatang jalan raya yang terkenal dengan kemalangan mautnya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia