Utusan Borneo (Sabah)

Terbitan sukuk global pada 2020 dijangka catat tambahan sukuk negara

-

KUALA LUMPUR: Terbitan sukuk global pada 2020 dijangka menyaksika­n tambahan sukuk negara untuk menyokong rangsangan fiskal dalam memerangi COVID19, menurut RAM Rating Services Bhd.

Walaupun menyebabka­n kerosakan dalam setiap aspek kehidupan, pandemik tersebut turut menyediaka­n peluang kepada negara untuk mengumpul dana bagi membiayai pakej bantuan, dan bagi korporat untuk menumpukan kepada kadar pembiayaan yang lebih menarik.

“Dalam tempoh yang amat tidak menentu ini, pelabur akan mencari aset selamat dengan beralih kepada bon dan sukuk, sekali gus memberi manfaat kepada beberapa ekonomi utama dalam pasaran sukuk.

“Kerajaan yang dapat menggunaka­n kaedah monetari dan fiskal dengan berkesan untuk memacu ekonomi mereka dalam hala tuju yang betul berkemungk­inan akan mendapat kejayaan,” menurut agensi penarafan itu dalam kenyataan semalam.

RAM Rating berkata susulan kemerosota­n pasaran ekuiti global, hutang dan pasaran sukuk akan berfungsi sebagai benteng untuk menyokong kedudukan kewangan negara.

Pada 2019, terbitan kasar sukuk global berjumlah

AS$130.2 bilion daripada terbitan kasar, meningkat 41.6 peratus daripada AS$91.9 bilion pada tahun sebelumnya.

Lima negara utama dengan nilai tambahan ialah Turki (+320.4 peratus), Qatar (+62.2 peratus), Malaysia (+57.7 peratus), Bahrain (+45.1 peratus) dan Indonesia (+26.2 peratus).

Dari segi negara, Arab Saudi mengekalka­n kedudukann­ya dalam pasaran sukuk negara global dengan bahagian 28.9 peratus (AS$21.4 bilion), diikuti Indonesia (25.3 peratus atau AS$18.7 bilion), Malaysia (18.5 peratus atau AS$13.7 bilion) dan Turki (9.5 peratus atau AS$7.0 bilion). — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia