Utusan Borneo (Sabah)

Galakan tingkat prestasi akademik

100 pelajar Banggi terima sumbangan Yayasan Pelajaran MARA

-

4

BANGGI: Seramai 100 pelajar menerima bantuan persekolah­an yang disalurkan Majlis Amanah Rakyat (MARA) bertempat di Hotel Banggi Point Karakit Pulau Banggi Kudat, semalam.

Sumbangan tersebut melibatkan 40 pelajar daripada SMK Banggi, 30 pelajar Sekolah Kebangsaan (SK), Karakit serta 30 pelajar SK Lok Tohog.

Semua bantuan beg sekolah dan wang tunai ini disampaika­n oleh Menteri Tugas-Tugas Khas Sabah, Datuk Haji Mohd Arifin Mohd Arif.

Sementara dalam majlis sama Arifin berkata, bantuan yang disalurkan Yayasan Pelajaran MARA (YPM) adalah sebagai galakan untuk memperting­katkan prestasi akademik pelajar khususnya di kawasan luar bandar.

“Inisiatif berbentuk bantuan peralatan serta kelengkapa­n persekolah­an ini adalah berperanan untuk memastikan pelajar dari golongan pertengaha­n dan rendah mendapat perhatian sewajarnya daripada pihak kerajaan.

“Sokongan serta galakkan dilihat amat penting sekaligus memberi sokongan moral kepada pelajar bersama-sama membantu menyediaka­n keperluan peralatan persekolah­an mereka,” katanya.

Hadir sama dalam majlis itu, Wakil Pengarah MARA

Sabah, Ajahar Abdul Latip; Penolong Pegawai Daerah Pulau Banggi, Mohd Azmy Majirun; Pegawai Mara Kudat, Afik Amir Nasarudin serta Pegawai Unit Pemimpin Pembanguna­n Masyarakat (UPPM) Dewan Undangan Negeri (Dun) Banggi, Akram Ismail.

Arifin berkata, insiatif yang diperkenal­kan Yayasan Pelajaran MARA (YPM) ini harus dicontohi oleh badan korporat lain bagi memastikan matlamat memperkasa­kan pendidikan diluar bandar akan tercapai dengan jaya di masa depan.

“Inisiatif CSR yang disalurkan kepada pelajar kurang berkemampu­an adalah sebagai galakan untuk memperting­katkan prestasi akademik pelajar khususnya di kawasan Pulau Banggi ini,” dan seiring dengan Matlamat Kementeria­n Pembanguna­n Luar Bandar,” katanya.

 ??  ?? SUNTIKAN SEMANGAT: Arifin menyampaik­an bantuan persekolah­an yang disalurkan MARA pada majlis itu.
SUNTIKAN SEMANGAT: Arifin menyampaik­an bantuan persekolah­an yang disalurkan MARA pada majlis itu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia