Utusan Borneo (Sabah)

Segera bantuan, mudahkan penempatan pekerjaan untuk mereka yang hilang pekerjaan

-

KUCHING: Rakyat berharap kerajaan menyegerak­an bantuan dan memudahkan penempatan pekerjaan untuk mereka yang hilang pekerjaan di seluruh negeri.

Christian Ansam, 46, ketika dihubungi semalam berkata dia secara peribadi amat berpuas hati dengan usaha gigih kerajaan pusat dan negeri menghulur bantuan kewangan kepada golongan rakyat yang terjejas.

“Namun, saya juga berharap kerajaan dapat mempertimb­angkan bantuan subsidi 50 peratus kepada mereka yang hilang pekerjaan untuk mengikuti kursus pembanguna­n kemahiran yang diminati mereka,” katanya.

Tambahnya, pemberian bantuan kewangan tidak akan membantu banyak dalam mencari sumber pendapatan utama bagi mereka yang amat memerlukan terutama yang mempunyai ahli keluarga yang susah atau sakit.

Beliau memuji tindakan kerajaan dalam memperkena­lkan prosedur operasi standard (SOP) yang wajib dipatuhi rakyat serta sekatan pergerakan yang ternyata berupaya mengehadka­n pergerakan dalam usaha jangkitan COVID-19.

Pada masa yang sama, beliau turut berharap kerajaan berupaya menubuhkan agensi kaunseling untuk membantu dari segi sokongan moral kepada mereka yang kehilangan pekerjaan, ujarnya.

Sementara itu, Elsy Japah, 37, pula berharap kerajaan akan mempercepa­tkan pemberian vaksin COVID19 supaya kehidupan akan kembali normal bagi rakyat dan mereka tidak lagi akan hidup dalam ketakutan.

Sehingga kini, semua usaha kerajaan menangani pandemik berkenaan dipuji termasuk penguranga­n harga bagi pembelian pelitup separuh muka, selain menggalakk­an rakyat bekerja dari rumah.

Elsy turut berharap agar lebih banyak peluang pekerjaan yang tidak memerlukan banyak pertemuan dengan orang ramai disediakan kerajaan.

Yu Siew Inn, 29, amat menghargai usaha kerajaan yang tidak berbelah bahagi membantu rakyat tanpa mengira bangsa dan agama.

“Kerajaan bertungkus-lumus menangani penguranga­n kes COVID-19 di seluruh negara selain memberi bantuan dari segi kewangan, mengurangk­an kos harga barang dan memberi bantuan bekalan makanan kepada yang memerlukan,” ujarnya.

 ??  ?? CHRISTIAN
CHRISTIAN
 ??  ?? ELSY
ELSY
 ??  ?? YU
YU

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia