Utusan Borneo (Sabah)

Tunjuk perasaan ganas BLM di Belgium

-

LIEGE: Beberapa orang anggota polis telah tercedera apabila keganasan dan kecurian berlaku di bahagian tepi bagi satu tunjuk perasaan Black Lives Matter di bandar Liege di timur Belgium kelmarin, menurut polis.

Orang ramai yang berarak telah membantah terhadap penahanan seorang wanita bagi “pemberonta­kan” di bandar pada Isnin lepas yang kemudian telah menuduh polis sebagai bersifat rasisme.

Pihak polis telah menolak tuduhan tersebut dan mendakwa bahawa wanita itu telah melawan ketika ditangkap.

Jurucakap wanita menyatakan bahawa pada Sabtu lepas “golongan muda telah menyertai kumpulan penunjuk perasaan secara aman dan kemudian meninggalk­an tunjuk perasaan untuk pergi dan memusnahka­n tengah bandar.”

Mereka “melontar batu ke adalah balai polis pusat dan kenderaan polis”, beliau memberitah­u AFP

Jurucakap kemudian menyatakan lebih dari 250 anggotanya dengan tiga meriam air telah meleraikan kumpulan tersebut.

“Sembilan tercedera telah dibawa ke hospital, termasuk lima anggota polis,” kata beliau, sambil menambah bahawa penahanan sedang dilakukan.

Sebelum itu beliau menyatakan seorang anggota polis telah dibawa ke hospital selepas ditolak jatuh dari motosikal mereka dan kemudian diserang.

“Mereka telah menggeleda­h seluruh McDonald," kata jurucakap di bandar Belgium di wilayah berbahasa Inggeris, Wallonia.

Pasukan bantuan polis telah dikerahkan bagi menangani masalah dan sehingga lewat kelmarin pusat bandar telah kembali tenang.

Pihak polis menggesa penduduk agar tidak pergi ke pusat bandar, dan datuk bandar memberitah­u kedaikedai di kawasan terjejas agar ditutup.

 ?? — Gambar AFP ?? TEMPUR: Polis antirusuha­n Belgium bertempur dengan penunjukpe­rasaandiha­dapan sebuah pusat beli belah di Liege, Belgium.
— Gambar AFP TEMPUR: Polis antirusuha­n Belgium bertempur dengan penunjukpe­rasaandiha­dapan sebuah pusat beli belah di Liege, Belgium.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia