Utusan Borneo (Sabah)

Pemuda Sosialis DAP lancar program amal

-

MIRI: Pemuda Sosialis Parti Tindakan Demokratik (DAPSY) Sarawak melancar program amal dengan harapan mendapat perhatian dan sokongan semua lapisan masyarakat bagi memastikan dapat memberi manfaat kepada orang ramai.

Ketua DAPSY Sarawak Peter Hee berkata Sarawak masih dalam Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dan beberapa kawasan dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketat­kan (PKPD), maka ramai keluarga dan kehidupan pasti terjejas dan menerima kesan daripada perkara tersebut.

Bercakap kepada pemberita pada sidang media di sini semalam, Peter mengakui parti itu turut menerima banyak permintaan bantuan makanan daripada golongan yang terjejas.

“Menyedari situasi itu, maka DAPSY Sarawak memutuskan melancarka­n program bantuan dengan harapan dapat memberi manfaat kepada lebih ramai orang yang memerlukan.

“DAPSY Sarawak juga berharap dapat mengumpulk­an sejumlah makanan atau beberapa keperluan kebersihan dan pelitup muka daripada Shaanxi secara kumulatif dan kemudian pemimpin DAPSY setiap daerah mengatur program pengedaran bantuan kepada masyarakat di pelbagai peringkat,” katanya.

Beliau berkata bantuan itu bukan hanya disalurkan kepada keluarga kurang bernasib baik tetapi golongan yang memerlukan iaitu mereka terjejas akibat PKPB dan PKPD serta sekolah-sekolah tertentu.

Peter berkata, selain menggalakk­an setiap masyarakat berkemampu­an menyumbang kepada program amal ini, rancangan itu diharap dapat melibatkan penyertaan lebih ramai pihak dan mendorong golongan muda turut serta.

“Kita menggalakk­an lebih ramai kumpulan masyarakat terlibat sama terutama dalam kalangan muda-mudi agar mereka dapat menyumbang kepada masyarakat setempat sekali gus meningkatk­an nilai moral sosial,” jelasnya.

Mengulas lanjut, Peter memberitah­u bahawa rancangan itu membolehka­n keluarga miskin dan kurang bernasib baik serta memberi harapan kepada mereka menghadapi kesukaran hidup sepanjang tempoh PKPB dan PKPD.

“Saya berharap mendapat sokongan semua orang membantu mereka berdepan dengan situasi sukar ini dan menghadapi kesan wabak dan pada masa terdekat masyarakat dapat menjalani kehidupan normal,” katanya.

Orang ramai dan dermawan berminat menghulurk­an bantuan bekalan makanan boleh menghubung­i pemimpin DAPSY di talian 0168520666 (Peter Hee, Miri), 017-8178007 (Tony Chiew, Bintulu), 011-12039959 (Yek Ling, Sibu), 016-4262210 (Sim Kiat Leng, Kuching) atau 010-960 2334 (Anthony Chin, Kuching).

 ??  ?? LANCAR: DAPSY bakal melancarka­n program kebajikan dan bantuan makanan untuk keluarga terjejas PKPB dan PKPD di Sarawak.
LANCAR: DAPSY bakal melancarka­n program kebajikan dan bantuan makanan untuk keluarga terjejas PKPB dan PKPD di Sarawak.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia