Utusan Borneo (Sabah)

Penganggur mengaku tidak bersalah muat naik video burukkan imej polis

-

KUALA LUMPUR: Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador menyifatka­n perbuatan melontarka­n pelbagai tuduhan liar terhadap polis sehingga menimbulka­n persepsi negatif terhadap pasukan itu dilakukan oleh individu yang sengaja ingin ‘popular’.

Menurutnya anggapan seperti ‘polis kejam’ kerana mengenakan tindakan tegas termasuk kompaun adalah tidak wajar kerana setiap tindakan dilakukan mengikut Ordinan Darurat (Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit) (Pindaan) 2021 dalam usaha untuk memutuskan rantaian pandemik COVID-19.

“Orang ambil kesempatan, ada yang nak popular, lontar pelbagai tuduhan liar kemudian sembunyi tangan. Contohnya macam kes di Lahad Datu kononnya polis tangkap ramai pengemis di sana.

“Sebenarnya warga Pala’u ini mengemis beramai-ramai hampir di setiap lampu isyarat di sana, jadi polis pergi tangkap, lebih-lebih lagi dalam keadaan sekarang virus sedang menular. Di Sabah sekarang kes telah menurun tinggal 35 dan kami hendak turunkan lagi.

SEREMBAN: Seorang penganggur mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini, terhadap pertuduhan memuat naik video yang memburukka­n imej anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) di laman profil Facebook, bulan lepas.

Tertuduh, K. Haridas, 40, membuat pengakuan itu sebaik pertuduhan terhadapny­a dibacakan di hadapan Hakim Madihah Harullah.

Mengikut pertuduhan, tertuduh melalui hantaran di aplikasi Facebook menggunaka­n akaun ‘Defend People’s Rights Group’ didakwa secara sedar memuat naik video berdurasi 32 minit 40 saat bertajuk ‘Salah Laku OCPD dan KBSJD IPD Seremban’, yang mencemarka­n serta memburukka­n nama baik serta kredibilit­i dua anggota polis dengan niat untuk menyakitka­n hati orang lain.

“Sehubungan itu polis kena ambil tindakan untuk elak mereka berkeliara­n, mereka mungkin dijangkiti. Jadi kami tangkap, namun yang keluar dalam berita mengatakan polis kenakan tindakan kompaun RM10,000.

“Cerita sebenarnya kami tangkap di bawah Akta Imigresen dan serahkan kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk perlindung­an, tidak ada niat pun hendak kompaun... kami tahu takkan mereka mampu, RM5 pun mereka tidak ada, usahkan RM10,000. Jadi nak kata polis kejam tu tidak adillah,” katanya kepada Bernama.

Jelasnya begitu juga dalam kes melibatkan sepasang kekasih yang kononnya dikompaun RM10,000 baru-baru ini, ketika sedang makan dan minum di Cheras, tindakan itu sebenarnya bukan dilakukan oleh pihak polis, namun oleh sebuah agensi kerajaan yang lain.

Sehubungan itu beliau menyeru mesyarakat supaya berfikiran lebih matang dalam menilai setiap tindakan tegas yang dilakukan oleh polis kerana ia dibuat semata-mata untuk kepentinga­n rakyat serta demi mengekang penularan wabak COVID-19.

Kesalahan itu didakwa dilakukan kira-kira 10.33 pagi di sebuah rumah di Taman Pasir Mas, Rantau di sini pada 2 Feb lepas, mengikut Seksyen 233 (1) (a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588) dan boleh dihukum di bawah Seksyen 233 (3) akta sama dan jika sabit kesalahan boleh didenda maksimum RM50,000 atau penjara setahun atau kedua-duanya sekali.

Madihah membenarka­n tertuduh diikat jamin RM6,000 dengan seorang penjamin dan menetapkan 19 April depan sebagai tarikh sebutan semula.

Pendakwaan dikendalik­an Timbalan Pendakwa Raya Christophe­r Enteri Mawan manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

Terdahulu, di Mahkamah Majistret, Haridas turut mengaku tidak bersalah atas satu lagi pertuduhan menghalang tugas penjawat

Beliau menegaskan polis hanya bertindak sebagai pasukan yang membantu pelaksanaa­n undang-undang di bawah Akta 342 berhubung kawalan penyakit berjangkit.

“Undang-undang itu milik Kementeria­n Kesihatan (KKM) (Akta 342)... kami diminta dan diberi kuasa untuk bantu KKM.

“Isu kompaun RM10,000 telah lama dibincangk­an sejak bermula gelombang ketiga COVID-19 apabila wujudnya kluster baharu dan mula merebak dalam kalangan komuniti,” katanya.

“Kompaun RM10,000 itu bukan ditujukan kepada mereka yang membuat kesalahan kali pertama (tapi) ia adalah untuk individu yang mengulangi kesalahan sama iaitu individu yang pernah dikompaun sebelum ini melakukan kesalahan melanggar prosedur operasi standard (SOP),” katanya.

Bagaimanpu­n katanya orang ramai yang merasakan diri teraniaya atau tidak bersalah boleh mengemukak­an rayuan kepada Kementeria­n Kesihatan di Pejabat Kesihatan Daerah mengikut daerah di mana kompaun itu dikeluarka­n. — Bernama awam, tiga tahun lepas.

Mengikut pertuduhan, tertuduh didakwa dengan sengaja menghalang penjawat awam daripada melakukan tugas dan enggan memberikan kerjasama kepada anggota polis bagi mengelakka­n pemeriksaa­n dibuat di rumahnya.

Kesalahan itu didakwa dilakukan di kediammann­ya pada 10.35 malam di Taman Pasir Mas, Rantau di sini pada 28 Mac 2018.

Pendakwaan terhadapny­a dibuat mengikut Seksyen 186 Kanun Keseksaan, yang memperuntu­kkan hukuman penjara dua tahun atau denda maksimum RM10,000 atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Majistret Mahyun Yusof menetapkan wang jaminan RM3,000 terhadap tertuduh dengan seorang penjamin dan 31 Mac sebagai tarikh sebutan semula kes. — Bernama

KUALA LUMPUR: Polis menahan lima lelaki disyaki terbabit dalam perarakan pengebumia­n dengan menggunaka­n kenderaan pelbagai guna (MPV) yang dipamerkan logo dipercayai ada kaitan dengan kumpulan kongsi gelap.

Ketua Polis Daerah Brickfield­s ACP Anuar Omar berkata kesemua suspek berusia 18 hingga 26 tahun itu ditahan di lima lokasi berasingan sekitar Kuala Lumpur dalam serbuan bermula jam 9 malam semalam hingga jam 2.30 pagi semalam.

Tangkapan dibuat susulan dua laporan polis kelmarin tentang dua klip video yang tular di laman sosial memaparkan sebuah van yang mempamerka­n gambar seorang lelaki dan logo lambang disyaki

KUANTAN: Polis Pahang akan meningkatk­an pemantauan di kawasan pelanconga­n negeri ini susulan aktiviti sektor berkenaan sudah dirancakka­n semula.

Ketua Polis Pahang Datuk Seri Abd Jalil Hassan berkata selain bandar Kuantan, lokasi lain seperti Cameron Highlands, Genting Highlands, Bukit Fraser serta Taman Negara dijangka menerima kunjungan orang ramai dan pihaknya akan melaksanak­an pemantauan ketat dalam mengekang penularan pandemik COVID-19 di negeri ini.

“Kita mengharapk­an masyarakat mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan Majlis Keselamata­n Negara terhadap aktiviti pelanconga­n ini.

“Polis juga masih menjalanka­n sekatan jalan raya 24 jam sehari di 12 lokasi terutama di sempadan negeri antaranya di Rompin, Bera, Bentong dan Kuantan,” katanya pada sidang media selepas majlis penyerahan kenderaan pasukan di Dataran Kawad Kompleks Logistik Polis Diraja Malaysia Alor Akar, di sini semalam.

Ditanya mengenai Perintah Kawalan Pergerakan Diperketat­kan (PKPD) di Pulau Tioman yang bermula semalam hingga 29 Mac ini, beliau berkata pelancong tempatan yang terkandas di lokasi berkenaan akan diuruskan oleh pejabat daerah dan kerajaan negeri. kumpulan Kongsi Gelap 36 diletakkan di hadapan van bersama kalungan bunga untuk upacara pengebumia­n.

Kedua-dua klip video yang masing-masing berdurasi 36 dan 58 saat itu dipercayai dirakamkan di Pantai Dalam dan Jalan Tun Sambanthan di sini membabitka­n perarakan pengebumia­n seorang lelaki berusia 28 tahun yang meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya Ahad lepas.

“Siasatan awal mendapati suspek adalah rakan kepada mangsa kemalangan maut itu dan menunaikan pesanan si mati untuk membakar mercun apabila dia meninggal dunia,” katanya dalam kenyataan semalam.

Anuar berkata salah seorang suspek mempunyai

“Sekiranya bergejala, mereka akan dibawa ke pusat kuarantin atau hospital bagi pemantauan. Selain itu, kita juga masih mengesan tujuh individu bagi membantu siasatan punca penularan wabak berkenaan di pulau tersebut,” kata Abd Jalil.

Selain itu katanya sejak 11 Mac lepas, seramai 24 individu telah dikenakan kompaun RM10,000 di negeri ini, masing-masing 18 di Kuantan dan enam di Bentong.

Sementara itu, beliau menzahirka­n rasa bangga terhadap tindakan pantas anggotanya, Ketua Balai Bukit Tinggi Sarjan Mejar Maznan Omar satu rekod jenayah lampau membabitka­n Seksyen 427 Kanun Keseksaan.

Tiga buah kereta jenis Toyota Vellfire, Toyota Camry dan Honda Civic, sebuah motosikal jenis Yamaha LC dan sejambak bunga yang digubah berbentuk angka 36 dirampas dalam serbuan itu.

Beliau turut menasihatk­an orang ramai agar tidak terlibat dengan sebarang aktiviti yang melanggar sistem perundanga­n negara dan menyertai pertubuhan yang tidak diiktiraf kerajaan.

Kes disiasat mengikut Seksyen 52(3) Akta Pertubuhan 1966, Seksyen 8 Akta Bahan Letupan 1957, Seksyen 269 Kanun Keseksaan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998. — Bernama yang menyelamat­kan seorang remaja perempuan daripada cubaan terjun dari jejambat di Kilometer (Km) 46 Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak, kira-kira 215km, dari sini kelmarin.

Video Maznan menyelamat­kan remaja berusia 16 tahun itu dengan menarik remaja tersebut dari belakang sebelum anggota lain membantu memegang mangsa, turut tular di media sosial dan mendapat pujian ramai.

Terdahulu, Abd Jalil dalam ucapannya merakamkan penghargaa­n kepada kerajaan dengan penambahan 40 kenderaan bagi kontinjen Pahang

SEREMBAN: Seorang pegawai Imigresen dipenjara 10 hari dan didenda RM10,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam selepas mengaku bersalah menerima rasuah bagi melepaskan warga asing, dua tahun lepas.

Hakim Madihah Harullah memerintah­kan Mohamad Jeffry Mohd Zain, 31, menjalani hukuman penjara itu bermula hari ini dan tambahan penjara 12 bulan jika gagal membayar denda.

Mengikut pertuduhan, Mohamad Jeffry yang ketika itu bertugas di Bahagian Kawalan Imigresen, Balai Pelepasan Lapangan Terbang Antarabang­sa Kuala Lumpur 2 (klia2), Sepang, didakwa diberikan wang berjumlah RM3,950 daripada orang tengah yang menguruska­n warga asing dari China ke dalam akaun pihak ketiga melalui mesin deposit tunai.

Wang itu bertujuan melepaskan warga asing berkenaan daripada dikenakan tindakan mengikut Akta Imigresen 1959/63 dan kesalahan itu didakwa dilakukan di CIMB Islamic Bank Berhad Cawangan Nilai pada 3 Januari 2019.

Pendakwaan mengikut Seksyen 25 (1) dan 25 (2) Akta Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 yang memperuntu­kkan hukuman denda maksimum RM100,000 atau penjara maksimum 10 tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Mahkamah juga membenarka­n permohonan SPRM untuk melucut hak dua kereta dan dua buah motosikal selain wang tunai berjumlah keseluruha­n RM449,658.41 milik Mohamad Jeffry.

Pendakwaan dikendalik­an Timbalan Pendakwa Raya SPRM Mohamad Azriff Firdaus Mohamad Ali manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

Mengikut fakta kes, Mohamad Jeffry yang ditugaskan memeriksa penumpang melalui kaunter Imigresen klia2, dikatakan menerima RM250 hingga RM600 bagi setiap warga asing bermasalah yang dilepaskan dan seramai 500 warga China dilepaskan tertuduh sejak 2016 hingga November 2019. — Bernama iaitu Hilux GS Kargo sebanyak 28 buah, lapan motosikal Kawasaki GTR 1400 cc, tiga Mitsubishi Triton dan sebuah Toyota Hilux.

Abd Jalil turut mengingatk­an anggotanya supaya menggunaka­n aset itu dengan cermat dan berhemah, selain menyelengg­ara kenderaan tersebut mengikut tarikh yang ditetapkan agar dapat digunakan lebih lama.

“Ketua-ketua jabatan atau cawangan juga diberikan tanggungja­wab sepenuhnya bagi memastikan kenderaan tersebut tidak disalah guna misalnya untuk urusan peribadi,” tegasnya. — Bernama

 ??  ?? PERKASA UNIT: Abd Jalil (tiga kanan) melihat motosikal baharu yang diterima polis kontijen Pahang pada majlis penyerahan kenderaan pasukan di Kuantan semalam.
PERKASA UNIT: Abd Jalil (tiga kanan) melihat motosikal baharu yang diterima polis kontijen Pahang pada majlis penyerahan kenderaan pasukan di Kuantan semalam.
 ??  ?? TRAGIK: Mohammad Harraz meninggal dunia selepas ditemui tertinggal di dalam kereta lebih empat jam di hadapan sebuah tadika di Taman Ria semalam.
TRAGIK: Mohammad Harraz meninggal dunia selepas ditemui tertinggal di dalam kereta lebih empat jam di hadapan sebuah tadika di Taman Ria semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia