Utusan Borneo (Sabah)

Tuah cef Mahmoun berhijrah dari Syria ke Malaysia

-

TUAH ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu. Itu yang dapat digambarka­n mengenai kisah hidup seorang tukang masak, berasal dari Damascus, Syria, Mahmoun Alghaz yang telah berhijrah dan menetap di Malaysia, sejak 11 tahun lepas.

Beliau yang mahir dalam masakan Timur Tengah dan berpengala­man lebih 30 tahun dalam bidang kulinari telah menjelajah hampir ke seluruh dunia termasuk Eropah untuk menimba pengalaman dan mencari rezeki.

Namun, cef berusia 52 tahun itu tidak pernah menyangka hasratnya menjejakka­n kaki ke negara ini pada 2010 mengubah kehidupann­ya 360 darjah, selepas menerima tawaran bekerja dan berkhidmat kira-kira lima tahun sebagai cef peribadi kepada Sultan Kelantan Sultan Muhammad V.

“Ia suatu penghormat­an dan pengalaman hebat bagi saya untuk bekerja sebagai tukang masak peribadi Tuanku ketika itu. Alhamdulil­lah, terima kasih Tuanku, saya kini menetap dan hidup bahagia bersama keluarga. Ore Kelate pun keluarga kawe (orang Kelantan juga keluarga saya),” katanya ketika ditemui Bernama di restoran miliknya, JustDoner yang terletak bersebelah­an Perpustaka­an Awam Kelantan di Kota Bharu, barubaru ini.

Menceritak­an permulaan hijrah beliau ke Malaysia pada 2010, pada awalnya hasrat beliau hanya untuk bercuti selama beberapa minggu dan meluangkan masa bersama rakan-rakannya yang menetap di Kuala Lumpur.

“Nak dijadikan cerita, rakan saya yang memiliki restoran di Jalan Ampang, Kuala Lumpur meminta saya untuk membantu salah seorang pelanggan tetapnya yang sedang mencari tukang masak untuk bekerja di restoran di Arabest, Lundang dekat sini. Saya kemudian bersetuju untuk membantu.

“Suatu hari selepas beberapa bulan bekerja di restoran itu, Tuanku Sultan, yang ketika itu sebagai Putera Mahkota Kelantan berkunjung ke premis dan makan masakan saya. Keesokan harinya, Tuanku datang lagi untuk makan malam dan memesan makanan yang sama.

“Kemudian, salah seorang setiausaha Tuanku menghubung­i saya dan memaklumka­n Tuanku mempelawa saya bekerja di Istana Telipot. Kemudian, saya bekerja di Istana Negeri selepas Tuanku ditabalkan sebagai Sultan Kelantan,” katanya yang boleh bertutur dalam bahasa Melayu dan dialek Kelantan tanpa rasa kekok.

Berkongsi pengalaman­nya bekerja sebagai Penolong Pegawai Penyediaan Makanan (Pakar Pemakanan) hingga 2015 di istana, Mahmoun berkata beliau mempunyai hubungan yang sangat baik dengan Sultan Muhammad V dan menyifatka­n Tuanku seorang yang sangat mesra dan peramah.

“Tuanku seorang yang baik. Kadangkala Tuanku secara peribadi akan masuk ke dapur tempat saya bekerja, kemudian memandang saya dan memberi salam, ‘Assalamual­aikum’, lalu bertanya:”Mahmoun masak apa hari ini?’,” kata Mahmoun sambil menambah makanan kegemaran Sultan Kelantan ialah masakan daging kambing. Mahmoun berkata jasa Sultan Muhammad V juga tidak terhitung kerana baginda merupakan insan yang mengatur pertemuan dengan isterinya yang berasal dari Kelantan pada 2011. Kini, pasangan itu dikurniaka­n tiga anak perempuan berusia antara tiga hingga tujuh tahun.

“Tuanku mencadangk­an saya agar berkahwin. Tuanku juga telah menaja segala perbelanja­an dan kenduri perkahwina­n saya yang diadakan di Istana Kota Lama kerana saya tiada rumah. Ketika itu, rumah saya adalah Istana,” katanya yang kini tinggal di Taman Uda, Pengkalan Chepa.

Luah Mahmoun, walaupun beliau sebelum ini dibayar dengan gaji yang cukup lumayan sebagai cef istana, namun keinginann­ya untuk ‘berkongsi’ masakannya dengan orang ramai mendorong beliau mengusahak­an restoran JustDoner yang dibuka lebih setahun lepas.

JustDoner menjual pelbagai hidangan masakan Arab dan Turki antaranya nasi mandy dan ia sangat popular dalam kalangan penduduk Kota Bharu berikutan keenakan kebab hasil ‘air tangan’ cef Mahmoun.

“Saya mahu berhubung dengan orang ramai. Saya nak buat sesuatu yang istimewa seperti semua orang mampu beli untuk makan,” katanya. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? LARIS: Chef Mahmoun menjual kebab kepada pelanggann­ya Rohaiza Ismail,52, di restoranny­a yang terletak bersebelah­an Perpustaka­an Awam Kelantan Kota Bharu semalam.
— Gambar Bernama LARIS: Chef Mahmoun menjual kebab kepada pelanggann­ya Rohaiza Ismail,52, di restoranny­a yang terletak bersebelah­an Perpustaka­an Awam Kelantan Kota Bharu semalam.
 ?? — Gambar Bernama ?? MENU UTAMA: Cef Mahmoun menunjukka­n Nasi Mandy Ayam (kiri) dan Ciabatta ayam antara menu pilihan yang mendapat permintaan tinggi daripada pelanggann­ya ketika ditemui Bernama di restoranny­a yang terletak bersebelah­an Perpustaka­an Awam Kelantan, Kota Bharu semalam.
— Gambar Bernama MENU UTAMA: Cef Mahmoun menunjukka­n Nasi Mandy Ayam (kiri) dan Ciabatta ayam antara menu pilihan yang mendapat permintaan tinggi daripada pelanggann­ya ketika ditemui Bernama di restoranny­a yang terletak bersebelah­an Perpustaka­an Awam Kelantan, Kota Bharu semalam.
 ?? — Gambar Bernama ?? SEDIA TEMPAHAN: Cef Mahmoun menyediaka­n pesanan makanan yang ditempah oleh pelanggan sama ada di restoran atau pesanan dalam talian ketika ditemui Bernama di restoranny­a yang terletak bersebelah­an Perpustaka­an Awam Kelantan, Kota Bharu semalam.
— Gambar Bernama SEDIA TEMPAHAN: Cef Mahmoun menyediaka­n pesanan makanan yang ditempah oleh pelanggan sama ada di restoran atau pesanan dalam talian ketika ditemui Bernama di restoranny­a yang terletak bersebelah­an Perpustaka­an Awam Kelantan, Kota Bharu semalam.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia