Utusan Borneo (Sabah)

137 terbunuh dalam serangan pada Ahad: Kerajaan Nigeria

-

NIAMEY: Serangan oleh kumpulan pelampau yang disyaki di beberapa kampung di wilayah Tahoua, Niger pada Ahad lepas menyebabka­n 137 orang terbunuh, menurut pihak kerajaan, dalam satu pembunuhan beramai-ramai yang telah menambahka­n cabaran keselamata­n besar yang dihadapi oleh presiden baharu Mohamed Bazoum.

“Dalam menghadapi populasi awam secara sistematik sebagai sasaran sekarang, penjahat bersenjata ini telah bertindak selangkah lagi ke depan menuju ketakutan dan kekejaman,” jurucakap kerajaan Zakaria Abdouraham­aneb berkata dalam satu kenyataan yang dibacakan di televisyen awam kelmarin.

Peningkata­n dalam angka kematian, yang telah dinyatakan sebagai sekurangku­rangnya 60 pada awal kelmarin, akan membuatkan serangan Ahad lepas sebagai pembunuhan beramai-ramai paling berdarah yang pernah berlaku di Niger.

Lelaki bersenjata tiba dengan menunggang motosikal telah menyerang beberapa kampung di Intazayene, Bakorat dan Wistane berhampira­n sempadan dengan Mali, menembak “pada semua benda yang bergerak,” kata seorang pegawai tempatan.

“Kerajaan mengecam tindakan kejam ini yang didalangi oleh individu yang tidak patuh kepada agama mahupun undang-undang,” menurut Abdouraham­ane.

Kerajaan telah mengumumka­n perkabunga­n negara selama tiga hari bermula semalam.

“Memperkuku­hkan langkah keselamata­n dan sanitasi akan dilakukan di wilayah serta satu siasatan telah dilancarka­n bagi mencari pelaku untuk tindakan jenayah dan bersifat pengecut ini, serta membawa mereka ke mahkamah,” menurut kenyataan kerajaan.

Negara termiskin di dunia menurut kepada kedudukan pembanguna­n Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi 189 negara, Nigeria turut berdepan dengan keganasan pelampau yang telah merebak dari Mali dan Nigeria.

Beratus-ratus nyawa telah terkorban, hampir setengah juta orang telah meninggalk­an rumah mereka. dan kerosakan yang membinasak­an telah berlaku di bekas koloni Perancis ini.

Tiga kampung itu terletak di wilayah kering Tahoua di barat Niger, membataska­n wilayah Tillaberi di sebuah wilayah sempadan terkenal dengan serangan kumpulan pelampau. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia