Utusan Borneo (Sabah)

Batalion 3 PGA kembali ke lokasi insiden tembak korbankan Baharuddin

-

PADANG BESAR: Kehilangan rakan sepasukan yang terbunuh dalam kejadian berbalas tembak dengan penyeludup di sempadan negara pada November tahun lepas, tidak menggugat semangat Batalion 3 Pasukan Gerakan Am (PGA) yang kembali ditugaskan di kawasan terbabit.

Pegawai Pemerintah Supt Rosman Kasman berkata sekalipun kejadian itu meninggalk­an kesan kepada anggotanya, mereka tetap bersemanga­t untuk meneruskan tugas dan langsung tidak menunjukka­n rasa takut.

“Saya bangga dengan keberanian dan semangat tidak gentar anggota saya, langsung tidak ada rasa fobia,” katanya ketika ditemui Bernama di Pos TS9 di sini, yang juga lokasi insiden yang mengorbank­an Sjn Baharuddin Ramli.

Menurut Rosman, walaupun pasukan itu kehilangan antara anggota terbaik, tempat mendiang digantikan anak didiknya sendiri yang berikrar mencontohi semangat juang Baharuddin.

Beliau bagaimanap­un mengakui terasa ‘kehilangan’ mendiang Baharuddin.

“Kami masih terbayangb­ayang kelibat mendiang yang cukup teliti dan cekap dalam mengesan jejak penceroboh setiap kali melakukan tugasan rondaan,” katanya, menambah secara peribadi beliau merindui masakan mendiang.

“Masakan paling saya rindu ialah sup ayam daun kemomok yang merupakan hidangan istimewa Orang Asli yang pernah dimasak oleh mendiang,” kata Rosman.

Pada 24 Nov lepas, Baharuddin, 54, yang pada ketika itu berpangkat Koperal (Kpl), terkorban manakala rakannya Kpl Norihan a/l Tari, 39, cedera parah dalam kejadian berbalas tembak dengan sekumpulan penyeludup, kira-kira 600 meter dari Pos Kawalan TS9.

Sebagai menghargai jasa mereka, kedua-duanya dinaikkan pangkat Sarjan (Sjn). Susulan itu juga pasukan keselamata­n melancarka­n gerakan memburu kumpulan penyeludup terbabit yang menyaksika­n 15 individu merangkumi warga tempatan dan rakyat Thailand ditangkap.

Mengulas lanjut, Rosman berkata penugasan pasukannya di bawah Op COVID Wawasan Sempadan KedahPerli­s itu akan berakhir pada 1 April ini.

Batalion 3 PGA itu berpangkal­an di Bidor, Perak.

Sebahagian besar anggota PGA yang turut dikenali sebagai Senoi Praaq merupakan Orang Asli. — Bernama

 ?? — Gambar Bernama ?? PANTAU: Lans Koperal Amir Haidley Mohd Kamal, 27, bertugas di Menara Tinjau menjaga sempadan Malaysia-Thailand di Padang Besar.
— Gambar Bernama PANTAU: Lans Koperal Amir Haidley Mohd Kamal, 27, bertugas di Menara Tinjau menjaga sempadan Malaysia-Thailand di Padang Besar.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia