Utusan Borneo (Sabah)

Bilik pertukaran Spurs terbahagi dengan pemain ‘pentingkan diri’: Mourinho

-

LONDON: Jose Mourinho menyatakan bilik pertukaran Tottenham terbahagi dengan pemain yang ‘mementingk­an diri’ dan agen yang mempunyai hubungan persendiri­an dengan pihak media.

Mourinho berkata, selepas kemenangan penting dalam perlumbaan mengejar slot empat teratas Liga Perdana.

Spurs bangkit dari penyingkir­an memalukan daripada Liga Europa di tangan Dinamo Zagreb dengan kemenangan 2-0 kepada Aston Villa pada Ahad, hasil gol Carlos Vinicius dan Harry Kane.

Kapten pasukan Hugo Lloris mengkritik budaya tersembuny­i di kelab itu dalam temu bual hangat selepas kekalahan di Croatia, menuding jari kepada pemain yang tidak komited.

Mourinho menyokong kenyataan itu, menjelaska­n ia sukar untuk mengekalka­n bilik pertukaran yang harmoni dalam permainan moden itu.

“Bola sepak kini bukanlah mudah dalam perkara ini,” katanya.

“Wujud sifat penting diri, terdapat minat persendiri­an, dengan hubungan antara agen dan media.

“Dan selain mewujudkan kerjasama dalam kumpulan, empati, ‘saya lakukan untuk kamu, kamu lakukan untuk saya’, ‘saya menang jika bermain 90 minit, saya menang jika saya di bangku’.

“Ini ialah sesuatu yang memerlukan masa untuk dipupuk dalam pasukan. Sekarang kami memerlukan masa kerana masyarakat dan pemikiran pemain muda tidak mudah .”

Mourinho, yang membuat beberapa rombakan untuk perlawanan Aston Villa, gembira dengan respon anak buahnya, kemenangan itu melonjakka­n mereka hanya empat mata di belakang pasukan tempat keempat Chelsea.

“Saya amat gembira dengan keputusan, persembaha­n, dan sikap mereka,”

“Saya Cuma tidak gembira apabila berfikir bahawa kamu dapat melakukan itu malam ini, mengapa tidak 48 jam lalu? Perlawanan pada Khamis akan meninggalk­an kesan yang lama.

“Ia tidak akan sembuh hanya sebab kami menang, namun membawa nama kepada pemain. Mereka ialah sepasukan. Mereka bertarung bersama. Mereka mempertaru­hkan dalam permainan kejujuran, harga diri setiap pemain.

Penyerang Tottenham Lucas Moura berkata, bahawa anak didiknya menyokong bekas jurulatih Chelsea dan Manchester United, “Kami kalah bersama, menang bersama”.

“Apa yang berlaku di Croatia ialah kesalahan kami, kami percaya akan jurulatih kami kerana kami tahu sejarahnya. Kami mahu berjaya di sini.”

Dengan sembilan permainan liga lagi untuk mengejar slot empat teratas dan sebuah permainan Piala Liga menentang Manchester City pada April, Lucas menambah.

“Empat teratas masih boleh dicapai, kami akan bertarung sehabis baik sehingga penamat.” — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia