Utusan Borneo (Sabah)

Pengalaman perit Bedoya di tangan separa tentera dua dekad lepas

-

BOGOTA: Colombia kelmarin meminta maaf kepada wartawan Jineth Bedoya di hadapan Mahkamah Hak Manusia Antara-Amerika atas penculikan, rogol dan penderaan mangsa itu di tangan separa tentera dua dekad lepas.

Bedoya menuduh kerajaan Colombia bersubahat dalam pengalaman peritnya itu.

Camilo Gomez, pengarah Agensi Kebangsaan Columbia dalam Undang-Undang Pertahanan Negara, menerima “tanggungja­wab antarabang­sa dalam kegagalan sistem kehakiman dan tidak memenuhi tugas untuk mengkaji siasatan ancaman” yang dilakukan terhadap Bedoya.

Mahkamah itu, badan autonomi Organisasi Amerika Syarikat (OAS), ditugaskan untuk menerangka­n tanggungja­wab Columbia terhadap kekejaman yang dilakukan kepada Bedoya, yang dikalungka­n anugerah World Press Freedom pada 2000.

Colombia “memohon kemaafan daripada Jineth

Bedoya di atas perbuatan itu dan untuk kerosakan yang diakibatka­n dan sedar bahawa perlakuan ini melanggar hak dan maruah beliau, perancanga­n kehidupan, integriti diri, jaminan undang-undang dan jaminan perlindung­an,” tambah Gomez.

Beliau pada mulanya menuduh mahkamah “berat sebelah” dan mengarahka­n para juri dirombak.

Minggu lalu, Bedoya memberi keterangan di mahkamah bahawa pada tahun 2000 beliau diculik oleh separa tentera bersayap kiri di luar penjara di ibu negeri Bogota kemudian didera dan dirogol selama 16 jam sebelum ditinggalk­an di tepi jalan.

Pada waktu itu, Bedoya sedang menyiasat jaringan operasi pemerdagan­gan bersenjata di penjara La Modelo dan mendakwa negara itu, termasuk ketua polis yang “berpengaru­h” telah bersubahat dalam penculikan­nya.

Separa tentera, yang sesetengah­nya sudah disabit kesalahan di atas jenayah yang dilakukan terhadap Bedoya, merupakan militan sayap kiri yang berperang secara gerila semasa konflik 60 tahun Colombia. Mereka dibubarkan pada 2006.

Bedoya menyatakan sejak itu beliau menderita selama dua dekad “penindasan, ancaman dan ugutan berterusan.”

Colombia juga meminta maaf kerana gagal untuk menjalanka­n siasatan ke atas serangan terhadap ibu Bedoya, Luz Nelly Lima, pada 1999.

“Kesan yang dialami oleh ibu dan saya akibat penindasan selama 20 tahun dan hukuman berterusan telah tidak membenarka­n kami untuk mengakhiri kitaran kekejaman dan pulih dalam kehidupan kami,” kata Bedoya.

Beliau meminta perlindung­an buat dirinya dan ibunya, dan juga penutupan penjara La Modelo.

Kedua-dua pihak telah diberi masa sehingga 23 April untuk mengemukak­an bantahan bertulis terakhir.

Keputusan mahkamah adalah tetap dan tidak boleh dirayu semula. — AFP

BRASILIA: Kes kematian harian COVID-19 di Brazil melangkaui 3,000 orang buat kali pertama kelmarin, menyaksika­n negara itu bergelut untuk membendung kenaikan kes yang telah memaksa banyak hospital ke tahap kritikal.

Kementeria­n kesihatan mendaftark­an sebanyak 3,251 kematian dalam 24 jam lepas, menjadikan jumlah kematian hampir kepada 299,000 – kedua terbanyak selepas Amerika Syarikat (AS).

Rekod terbaru yang mengejutka­n itu juga didapati pada hari yang sama Presiden Jair Bolsonaro melantik menteri kesihatan keempat untuk pandemik, memberi tekanan untuk menukar keadaan selepas memperleke­h virus itu dan mengetepik­an nasihat pakar untuk membendung­nya.

Doktor jantung Marcelo Queiroga, 55, menyandang tugas itu daripada Eduardo Pazuello, jeneral tentera yang tidak mempunyai pengalaman perubatan dan caranya mengendali COVID-19 dikritik ramai.

Pazuello kini menjalani siasatan kerana gagal untuk memastikan bekalan oksigen mencukupi di kawasan utara bandar Manaus, di mana babak ngeri pada Januari menyaksika­n penghidap COVID-19 sesak nafas sehingga meninggal dunia apabila hospital kehabisan bekalan.

Dua menteri kesihatan terdahulu Bolsonaro, Doktor Luiz Henrique Mandetta dan Nelson Teich, bertelingk­ah dengan presiden atas keingkaran­nya memberi kerjasama kepada nasihat pakar dalam membendung virus.

Kadar purata kematian harian COVID-19 telah meningkat tiga kali ganda sejak awal tahun, kepada 2,364, yang tertinggi seluruh dunia buat masa kini.

Pakar menyatakan lonjakan itu ditambah dengan virus varian tempatan yang disyaki lebih mudah berjangkit.

Dalam tanda amaran baharu, pejabat pendakwa raya umum menyatakan kelmarin bahawa kementeria­n kesihatan telah melaporkan bekalan oksigen perubatan berada pada tahap “membimbang­kan” dalam enam daripada 27 negeri Brazil.

Salah satu pembekal oksigen Brazil, syarikat White Martins, menyatakan mereka berlumba-lumba untuk memenuhi “kenaikan mendadak” dalam permintaan sebanyak 300 peratus di sesetengah kawasan, kata pendakwa raya.

Sao Paulo, negeri paling padat Brazil dan pusat industri, menyatakan pada Isnin mereka akan menubuhkan pusat oksigen kecemasan dalam masa 10 hari dengan kerjasama syarikat Ambev untuk memberi bekalan kepada hospital yang mendapat permintaan terlalu banyak.

Negeri itu dengan populasi 46 juta, terjejas teruk oleh gelombang baharu COVID19.

Globo Tv melaporkan minggu lalu sekurang-kurangnya 135 orang yang disahkan atau disyaki dijangkiti virus itu telah meninggal dunia sementara menunggu katil jagaan rapi.

Di Brasilia, lebih 400 orang kini menunggu giliran untuk katil di Unit Rawatan Rapi (ICU). Video tular dalam talian menampakka­n mayat bertimbun di koridor hospital menanti dipindahka­n ke bilik mayat yang sudah terlalu penuh.

Enam negeri yang tahap oksigen paling kritikal ialah Acre dan Rondonia di barat laut, Mato Grosso di tengah barat, Amapa di selatan, serta Ceara dan Rio Grande do Norte di timur laut, kata pendakwa raya.

Brazil kini merekodkan 12.1 juta kes COVID-19 yang merupakan kedua tertinggi di dunia, selepas AS. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? MANGSA: Bedoya semasa bercakap pada sidang media di Bogota kelmarin.
— Gambar AFP MANGSA: Bedoya semasa bercakap pada sidang media di Bogota kelmarin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia