Utusan Borneo (Sabah)

Menjadi negara ketiga di dunia cecah angka itu ketika kebimbanga­n jangkitan baharu selepas Paska meningkat

-

KOTA MEXICO: Mexico kelmarin menjadi negara ketiga di dunia yang melebihi 200,000 kematian akibat COVID-19, ketika kebimbanga­n meningkat akan terdapat satu lagi gelombang jangkitan selepas Paska.

Angka kematian akibat COVID-19 di negara ini sekarang berada pada 200,211, kata kementeria­n kesihatan dalam perkembang­an terkininya.

“Batu penanda yang malap muncul di sebalik penurunan kes baharu dan kematian sejak beberapa minggu lepas, selepas peningkata­n pada Januari yang mendesak banyak hospital berada dalam keadaan tidak bersemanga­t.

Ketua koronaviru­s di negara ini, Hugo Lopez-Gatell, telah memberikan amaran mengenai risiko gelombang jangkitan baharu ketika berjuta-juta rakyat Mexico bersedia bagi cuti Paska pada awal April.

Prospek tersebut turut membimbang­kan ahli epidemiolo­gi Alejandro Macias, walaupun beliau memikirkan bahawa ia adalah mustahil di mana Mexico sekarang mendapat beberapa peringkat imuniti.

“Dunia sedang dalam gelombang ketiga. Mungkin beberapa negara lain telah melihat ia dengan serius seperti mana Mexico ketika yang kedua, maka virus mungkin mempunyai kurang orang yang dijangkiti,” beliau memberitah­u AFP.

Angka kematian di Mexico adalah jauh lebih teruk berbanding senario “bersifat bencana” oleh kerajaan dengan 60,000 kematian.

“Saya membayangk­an ia akan menjadi lebih teruk berbanding apa yang mereka bayangkan,” kata Macias, yang mengetuai perjuangan negara berdepan dengan pandemik selesema babi pada 2009.

“Namun ia adalah jauh lebih berbahaya,” jelas beliau.

Data mortaliti mencadangk­an bahawa angka kematian COVID-19 yang sebenarnya adalah jauh lebih tinggi berbanding dengan angka rasmi, disebabkan oleh pemeriksaa­n yang terhad.

Ia adalah pada 18 Mac, 2020 di mana seorang lelaki bernama Carlos Hernandez menjadi mangsa pertama COVID-19 di Mexico, pada satu masa ketika para doktor berdepan dengan musuh yang mereka kurang ketahui tentangnya.

Ketika Hernandez mengadu tentang sakit sendi, isterinya Adriana Meneses menganggap ia adalah kerana mereka telah menghabisk­an masa beberapa jam berdiri semasa satu konsert muzik ‘heavy metal’.

Seorang doktor peribadi mendiagnos beliau dengan pneumonia, namun simptom tersebut bertambah teruk.

“Kami tidak pernah memikirkan apa yang akan berlaku kemudian,” kata adik perempuan Hernandez, Ana, yang merayu beliau agar tidak bersetuju untuk dipasang tiub di sebuah hospital swasta.

Tiga hari kemudian, disebabkan oleh apa yang dikatakan oleh keluarga sebagai “kecuaian” dan kekurangan bekalan perubatan, berita muncul dengan perkara yang paling mereka takuti.

Hernandez, yang menghidap diabetis dan berat berlebihan, meninggal dunia seminggu sebelum ulang tahunnya yang ke-42.

Doktor memberitah­u keluarga bahawa ia adalah sejenis virus baharu dan mereka tidak tahu bagaimana untuk merawatnya.

“Kami telah dikecam oleh jiran tetangga dan di rangkai-an sosial. Mereka mengugut akan membakar rumah kami,” kata balunya.

“Malangnya, pada hari ini, kami adalah sebahagian daripada statistik tersebut.”

Presiden Andres Manuel Lopez Obrador, yang beliau sendiri telah pulih daripada virus tersebut, telah dituduh sebagai lambat bertindak dalam melaksanak­an perintah kawalan pergerakan dan telah memakai pelitup muka hanya dalam acara tertentu.

Populis sayap kiri tersebut, yang terus menikmati rating sokongan umum yang tinggi, menyatakan bahawa kerajaan Mexico adalah yang pertama di Amerika Latin untuk memulakan pemberian vaksin, pada 24 Disember.

Namun Mexico sangat memerlukan lebih banyak vaksin.

Setakat ini kira-kira 6.1 juta dos telah diberikan di negara yang mempunyai 126 juta penduduk.

“Untuk terdapat satu vaksinasi besar-besaran sebenar, kami perlu mempunyai 10 juta vaksinasi dalam sebulan,” kata Macias. — AFP

 ?? — Gambar AFP ?? URUSAN TERAKHIR: Gambar fail 11 Jun, 2020 menunjukka­n pekerja menguruska­n mayat mangsa COVID-19 di sebuah rumah pembakaran mayat di Kota Mexico. Mexico kelmarin menjadi negara ketiga di dunia yang melebihi 200,000 kematian akibat COVID-19.
— Gambar AFP URUSAN TERAKHIR: Gambar fail 11 Jun, 2020 menunjukka­n pekerja menguruska­n mayat mangsa COVID-19 di sebuah rumah pembakaran mayat di Kota Mexico. Mexico kelmarin menjadi negara ketiga di dunia yang melebihi 200,000 kematian akibat COVID-19.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia