Utusan Borneo (Sabah)

Produk mengandung­i steroid anabolik dan tidak berdaftar lebih RM1 juta dirampas

-

KUALA LUMPUR: Kirakira 300 produk mengandung­i steroid anabolik, produk psikotropi­k, bahan terlarang lain serta produk tidak berdaftar dengan Pihak Berkuasa Kawalan Dadah bernilai RM1.2 juta, dirampas dalam satu operasi Bahagian Penguatkua­saan Farmasi.

Pengarah Kanan Perkhidmat­an

Farmasi Kementeria­n Kesihatan Dr Faridah Aryani Md Yusof berkata, dalam operasi Selasa lepas melibatkan cawangan Penguatkua­saan Farmasi Selangor serta Wilayah Persekutua­n Kuala Lumpur dan Putrajaya itu, sebanyak 10 premis diserbu.

“Tindakan ini diambil rentetan beberapa aduan awam mengenai penjualan produk steroid anabolik di platform e-dagang. Turut dirampas beberapa peranti digital seperti komputer peribadi, komputer riba dan telefon bimbit yang digunakan sebagai medium memasarkan produk,” katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam.

Dr Faridah Aryani berkata, penjualan produk-produk kesihatan yang tidak berdaftar adalah melanggar Peraturan 7(1)(a), PeraturanP­eraturan Kawalan Dadah dan Kosmetik 1984.

Manakala steroid yang dikategori­kan sebagai racun terkawalda­nkerapdisa­lahguna untuk membina otot badan, menurutnya hanya boleh diambil atas nasihat doktor dan ahli farmasi.

Beliau menjelaska­n selain boleh merosakkan buah pinggang, penggunaaa­n steroid tanpa pengawasan, boleh menyebabka­n penyakit kencing manis, tekanan darah tinggi dan ketidaksei­mbangan hormon di dalam badan.

Beliau menasihati pengguna supaya memastikan produk kesihatan yang ingin dibeli, mempunyai pelekat keselamata­n hologram dan Nombor Pendaftara­n Produk (MAL).

Katanya, sebarang penjualan produk tidak berdaftar boleh dilaporkan orang ramai melalui laman sesawang www.pharmacy.gov.my, atau melalui portal Sistem Pengurusan Aduan Agensi Awam (SisPAA) http://moh. spab.gov.my atau mana mana Cawangan Penguatkua­saan Farmasi berhampira­n atau hubungi talian 03-78413200. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia